Одним з основних завдань Закону України «Про освіту» є удосконалення правових механізмів реалізації конституційного права громадян на рівний доступ до якісної освіти на всіх рівнях; створення умов для освіти особи упродовж життя; удосконалення нормативно-правової бази освіти.

Якість освіти залежить від багатьох факторів, серед яких – як доброчесно ставляться учасники освітнього процесу до своїх обов’язків. Тобто, одним із критеріїв якості освіти є «академічна доброчесність». Останні роки питання академічної доброчесності є дуже актуальним для співробітників Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного.

Адже, неприпустимою є ситуація, коли наукові роботи виконуються на замовлення за гроші; коли у наукових текстах перефразовують чужі думки та видаються за власні без посилання на їх справжнього автора; коли метою наукового дослідження є не нове наукове знання, а отримання вченого ступеню; коли в суспільстві такий стан речей сприймається як норма.

Українська наукова та освітня спільнота все більше звертається до питань академічної доброчесності та впровадження міжнародних академічних стандартів. Американські ради з міжнародної освіти спільно з Міністерством освіти і науки України розпочали Проект сприяння академічній доброчесності в Україні. Стаття 42 Закону України «Про освіту» присвячена академічній доброчесності. В ТДАТУ питання академічної доброчесності регламентуються документами, наведеними на офіційному веб-сайті університету в розділі «Протидія корупції».

Керівниками структурних підрозділів регулярно проводяться засідання з підлеглими, на яких акцентується увага на документах, що містять політику і стандарти дотримання академічної доброчесності в межах структурних підрозділів та визначають політику та стандарт дотримання норм академічної доброчесності у ЗВО. Відповідно затверджених планів проводяться вчені ради університету та факультетів, де обов’язковим є розгляд означених питань, проводяться семінари для кураторів академічних груп, засідання кафедри.

30 вересня на кафедрі ТСС АПК було проведено засідання кафедри, на якому піднімались питання академічної доброчесності. Перед викладачами виступили перший проректор, професор, кандидат технічних наук Олександр Скляр та начальник науково-методичного центру, доцент кафедри ТСС АПК Наталя Болтянська.

Було наголошено на тому, що академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.

Дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними та науковими працівниками передбачає:

• посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей;
• дотримання норм законодавства про авторське право;
• надання достовірної інформації про результати досліджень та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;
• контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти.

Дотримання засад академічної доброчесності є двостороннім процесом, в який включені викладачі та здобувачі вищої освіти.

Саме викладачі є прикладом та взірцем для наслідування молодого покоління. Втілення в життя ідеалів доброчесності та високого професіоналізму надихає молодь розвиватися, створювати власні проекти та досягати нових вершин в освіті та науці на принципах академічної доброчесності.

Наталя Болтянська,
доцент кафедри ТСС АПК