Одним з основних завдань Закону України «Про освіту» є удосконалення правових механізмів реалізації конституційного права громадян на рівний доступ до якісної освіти на всіх рівнях; створення умов для освіти особи упродовж життя; удосконалення нормативно-правової бази освіти.

Якість освіти залежить від багатьох факторів, серед яких – як доброчесно ставляться учасники освітнього процесу до своїх обов’язків. Тобто, одним із критеріїв якості освіти є «академічна доброчесність». Останні роки питання академічної доброчесності є дуже актуальним для співробітників нашого університету.

Адже неприпустимою є ситуація, коли наукові роботи виконуються на замовлення за гроші; коли у наукових текстах перефразовують чужі думки та видаються за власні без посилання на їх справжнього автора; коли метою наукового дослідження є не нове наукове знання, а отримання вченого ступеню; коли в суспільстві такий стан речей сприймається як норма. Українська наукова та освітня спільнота все більше звертається до питань академічної доброчесності та впровадження міжнародних академічних стандартів.

Американські ради з міжнародної освіти спільно з Міністерством освіти і науки України розпочали Проект сприяння академічній доброчесності в Україні. Стаття 42 Закону України «Про освіту» присвячена академічній доброчесності. У ТДАТУ питання академічної доброчесності регламентуються документами, наведеними на офіційному веб-сайті університету в розділі «Протидія корупції».

Керівниками структурних підрозділів регулярно проводяться засідання з підлеглими, на яких акцентується увага на документах, що містять політику і стандарти дотримання академічної доброчесності в межах структурних підрозділів та визначають політику та стандарт дотримання норм академічної доброчесності у ЗВО. Відповідно затверджених планів проводяться вчені ради університету та факультетів, де обов’язковим є розгляд означених питань, проводяться семінари для кураторів академічних груп, засідання кафедри.

Дотримання засад академічної доброчесності є двостороннім процесом, в який включені викладачі та здобувачі вищої освіти. Саме викладачі є прикладом та взірцем для наслідування молодого покоління. Втілення в життя ідеалів доброчесності та високого професіоналізму надихає молодь розвиватися, створювати власні проекти та досягати нових вершин в освіті та науці на принципах академічної доброчесності. Інформацію з даних питань здобувачі вищої освіти обговорюють на зібраннях груп з деканами та кураторами, в роботі наукових гуртків та клубів за інтересами, на яких у здобувачів вищої освіти формується свідомість та відповідальне ставлення до написання наукових робіт та відчуття відповідальності за свій авторський результат.

В університеті запроваджені жорсткі вимоги до виявлення плагіату, роботи перевіряються за допомогою відповідного програмного забезпечення і лише після цього підлягають чи то випуску, якщо це наукова стаття, чи то допускаються до захисту, якщо це стосується дипломних чи дисертаційних робіт. Плагіат є серйозним порушенням академічних норм та правил поведінки як студентів, так і науковців. Тому робота з перевірки на плагіат проводиться і серед викладачів при написанні статей наукового та науково-методичного характеру і при виданні підручників, навчальних посібників, монографій тощо.

Отже, питання академічної доброчесності сьогодні має дуже велике значення в освітньому процесі. Кожен, хто має відношення до освітнього закладу, повинен пам’ятати про моральні норми та доброчесність.

Наталія Болтянська,
начальник НМЦ