Природоохоронні технології

Спеціальність:
Екологія
СВО:
Магістр
Курс:
М2
Провідний викладач:
Аюбова Ельнара Мусаібовна

Метою навчальної дисципліни «Природоохоронні технології» є:
1. формування у спеціалістів-екологів основ інженерно-технічних знань і практичних навичок по методам та технологіям захисту навколишнього середовища від антропогенних навантажень, навчити розвивати та шукати нові природоохоронні технології, що забезпечують високі екологічні показники і захист природного середовища.

2. оволодіння студентами теоретичними засадами геоекологічних проблем у південному регіоні України, вміти самостійно аналізувати екологічні проблеми адміністративних областей півдня України.

Завдання курсу:
– вирішувати в комплексі з іншими науками важливі для народного господарства і суспільства в цілому екологічні проблеми;
– оцінювати геоекологічну ситуацію і потенціальний ризик при проектуванні природно-антропогенних систем;
– прогнозувати наслідки впливу природних процесів на геологічне середовище і природно-антропогенні системи;
– зводити до мінімуму вплив антропогенної діяльності на геологічне середовище;
– пом’якшувати наслідки стихійних лих і катастроф;
– розробляти заходи по ліквідації наслідків геоекологічних катастроф;
– готовити екологів і спеціалістів по ліквідації наслідків надзвичайних природно-антропогенних ситуацій;
– удосконалювати екологічну освіту населення.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:
– сучасні природоохоронні технологічні процеси та обладнання, що використовуються для захисту всіх складових біосфери від забруднень як матеріальних (газових, рідких, твердих) так і енергетичних; технології виробництва, що забезпечують високі екологічні показники; про наявні енергетичні ресурси у світи та прогнози щодо майбутнього енергетики світу;

– знати технології поновлюваних і нетрадиційних джерел енергії і перспективи їх застосування, зокрема в Україні.
– процеси формування клімату, тенденції зміни клімату в глобальному і регіональному аспектах, зокрема основні закономірності радіаційного і теплового режиму атмосфери Землі;
– структуру водних об’єктів Землі, закономірності їх формування і трансформації, особливості гідрологічного режиму річок, озер, водосховищ,
грунтових і підземних вод, морів і океанів;
– основні принципи, закономірності і закони просторово-часової організації геосистем локального і регіонального рівнів; динаміку і
функціонування ландшафту; мати уявлення про природно-антропогенні геосистеми; володіти простими навиками ландшафтно-картографічного аналізу;
– основи біологічної продуктивності біосфери, процесів відтворення харчових ресурсів людства, знати регіональні етнічні і демографічні особливості населення і специфіку його взаємодії з природним і соціальним середовищем;
– призначення і класифікацію моніторингу природного середовища і її окремих підрозділів, методи спостережень і наземного забезпечення; аналітичні і синтетичні напрями в моніторингу навколишнього середовища;
– роль грунтового покриву як компоненту наземних і деяких субаквальних екосистем; зв’язок неоднорідності грунтів з біорізноманітністю;
родючість грунтів і продуктивність біоценозів; екологічні функції грунту;
– основні закономірності формування підземних вод і їх класифікацію;
умови залягання і руху підземних вод, гідрогеологічні властивості гірських порід;
основні особливості гідродинамічного режиму підземних вод; знати основи геохімії і геотермії; мати уявлення про принципи пошуків, експлуатації і охорони підземних вод.
вміти:
– оцінити переваги пристроїв та систем для очищення газових та рідких викидів від забруднювачів;
– оцінити переваги засобів утилізації твердих викидів; вибирати засоби захисту та методи зниження впливу на навколишнє середовище енергетичних забруднень; на основі наявних систем виробництва, розподілу та споживання енергоносіїв,

– оцінювати природно-ресурсний потенціал території і окремі види природних ресурсів, їх енергетичні характеристики;

Робоча програма з навчальної дисципліни “Природоохоронні технології” на 2020-2021 нав.рік

Силабус з навчальної дисципліни “Природоохоронні технології”