Перед вищою школою стоять важливі завдання щодо підвищення ефективності навчання і якості підготовки майбутніх фахівців. Необхідність підвищення рівня вищої освіти потребує розробки нової стратегії і тактики викладання, що вимагає перегляду підходів до роботи тих, хто забезпечує навчально-виховний процес, в першу чергу, викладачів.

Відповідно до Законів України “Про освіту”, “Про вищу освіту” постійне удосконалення методики викладання дисциплін, передбачених навчальними планами закладу освіти, повинно супроводжуватися педагогічним контролем і насамперед проведенням відкритих занять. Вони є невід’ємним елементом методичної діяльності викладача, а також компонентом атестації науково-педагогічних працівників, що проводиться для активізації їх творчої професійної діяльності, стимулювання безперервної фахової та загальної освіти, якісної роботи, підвищення відповідальності за результати навчання і виховання, забезпечення соціального захисту компетентної педагогічної праці.

Відкрите заняття – це одна з форм педагогічного контролю, метою якого є виявлення рівня професійної та педагогічної майстерності викладача з ціллю подальшого удосконалення викладацької діяльності.

 Відкрите заняття виконує низку функцій, а саме:

  • інформаційну, з одного боку, з’являється інформація щодо рівня професійної компетенції та педагогічної майстерності викладача, з іншого – щодо рівня підготовленості студентів групи;
  • діагностувальну – виявляються провідні методи і прийоми, що застосовуються викладачем, їх відповідність цілям заняття, урахування специфіки аудиторії; встановлюють причини певних похибок у знаннях студентів;
  • мотивувальну — стимулює подальше удосконалення професіоналізму викладача і навчальної діяльності студентів;
  • прогнозувальну – дозволяє розповсюджувати у наступників передовий досвід, окреслювати шляхи зростання педагогічної майстер­ності викладача.

Відкрите заняття – загальноприйнятий методичний захід, під час якого відбувається показ кращого досвіду, пропаганда нових педагогічних надбань і актуальних питань методики. Без відкритого заняття неможливо здійснити поши­рення і впровадження кращого педагогічного досвіду.

Загальні критерії оцінки відкритого заняття

Той, хто відвідує відкрите заняття, повинен оцінювати його не за одним якимсь провідним критерієм, а розглядати його у комплексі, який складається з такого:

  1. Відповідність матеріалу навчальним програмам і тема­тичним планам.
  2. Теоретичний рівень знань викладача. Знання чинної нормативної бази. Використання новітнього законодавства та відомчих нормативних актів, що мають безпосереднє відношення до теми, яка вивчається. Обізнаність у наукових доробках, підходах різних шкіл науковців у трактуванні певних проблем. Вільне володіння матеріалом. Взаємозв’язок матеріалу, що викладається, з іншими навчальними дисциплінами, його місце у загальній підготовці спеціаліста. Втілення принципу зв’язку теорії з практикою.
  3. Методичний рівень викладача. Педагогічна доцільність вибору методів навчання, використання прийомів, що забезпечують активізацію групи та окремої особистості, розвиток мислення слухачів, їх інтерес до дисципліни. Здійснення диференційованого підходу до групи, окремих категорій слухачів. Вміння володіти аудиторією. Шляхи виходу із проблемних ситуацій. Системність, послідовність, доступність та завершеність розгляду поставлених питань, переконливість і ефективність наведених фактів, прикладів, їх теоретичне узагальнення та висновки. Вміння ефективно застосовувати дидактичні матеріали, наочність, технічні засоби навчання. Повнота, глибина, міцність знань слухачів з теми. Ступінь підготовленості слухачів до заняття. Правильність висновків і об’єктив­ність в оцінці знань.
  4. Педагогічна майстерність викладача. Ступінь свободи, відсут­ність скутості, відповідність міміки і жестів, пози, розташування у просторі.

На кафедрі контроль якості проведення навчальних занять здійснюється за графіком згідно ПОЛОЖЕННЯ про організацію та контроль якості навчальних занять у ТДАТУ шляхом взаємовідвідування занять членами кафедри, завідувачем кафедри, працівниками деканату, ректором, проректором з науково-педагогічної роботи та комісією Відділу моніторингу якості освітньої діяльності в ТДАТУ.

Результати заносяться до протоколу та журналу взаємовідвідування за підписами осіб, що перевіряли викладача. Інформація аналізується на засіданні кафедри та представляється проректорові з науково-педагогічної роботи.