Кравцов Дмитро

Магістрант еколог

Таврійський державний агротехнологічний університет

 

Світ досить великий, щоб задовольнити потреби будь-якої людини, але занадто малий, щоб задовольнити людську жадібність. Махатма Ганді.

Питання підвищення температури на поверхні Землі все частіше пов’язують з антропогенними наслідками глобального потепління. Це проблема всього людства, але її вирішення знаходиться в локальному досвіді успішних країн, які стали на шлях симбіотичного співіснування з біосферою та раціонального використання її ресурсів. Такий позитивний досвід має Норвегія.

Цьому суттєво посприяла робота міжнародної організації: «Комісія Брундтланд», яку очолила міністр навколишнього середовища, а потім прем’єр-міністр Норвегії – Гро Гарлем Брундтланд. Кульмінацією роботи цієї комісії стала доповідь «Наше спільне майбутнє», в основі якої покладена ідея Сталого розвитку суспільства та не перевищення екологічної ємності планети, наприклад в тому, що стосується використання енергії.

При дослідженні проблеми зміни клімату та пошуку конкретних дій по зменшенню негативних наслідків антропогенної діяльності на біосферу, було проведено зустрічі у трьох екологічних організація: Norwegian Environment Agency, Young Greens of Norway та WWF-Norge.

Першою організацією яку відвідала наша група, була Норвезька Агенція з навколишнього середовища. Це державна установа, що має на меті своєї діяльності  скорочення викидів парникових газів, раціональне управління природою та запобігання забрудненню всіх екосистем Норвегії. Основними функціями цієї Агенції є збір та обробка інформації про стан досліджуваного об’єкту, проведення інспекційних перевірок, здійснення регулюючої функції з приводу екологічних правопорушень, надавання професійної та технічної консультації, а також участь у міжнародних природоохоронних заходах. Агенція має 60 офісів по всій країні, які ефективно слідкують за екологічним становищем. Особливістю Агенції є її відкрите та широке надання інформації про проведену роботу у різних галузях охорони навколишнього середовища. На сайті організації розміщені детальні звіти про виміри забруднюючих компонентів, їх кількість, склад, джерела емісії, забруднені площі, вплив на біоту та людину, прогнозовані зміни у екосистемі які можуть відбутися у певному інтервалі часу. Таким чином інформація поновлюється завдяки розгалуженій мережі моніторингових постів, що охоплюють всю Норвегію.  Також до складу Агенції входить підрозділ Norwegian Nature Inspectorate (SNO), який забезпечує екологічну безпеку національних природних об’єктів Норвегії  та виконує превентивну функцію екологічних злочинів шляхом перевірок, моніторингу та управлінням природними ресурсами культурної спадщини країни. Також варто відзначити діяльність молодіжного руху Generation Green – Environmental ambassadors, який діє за підтримки Агенції та включає в себе активне студентство зі всієї Норвегії. Лекції які проводяться для студентів та школярів мають інтегрований міждисциплінарний зміст економічних і природничих наук, що найголовніше – вони адаптовані до інтелектуального рівня підлітків. Такі лекції мають на меті допомогти підвищити рівень знань серед молоді про зміну клімату та наслідки глобального потепління.

Наступною була організація Grønn Ungdom – Young Greens of Norway, яка діє за підтримки Партії Зелених Норвегії. Організація є молодіжним об’єднанням, яка включає більше 1500 учасників молодої екосвідомої молоді. Основна концепція політики організації базується на трьох S: солідарність зі всіма людьми на планеті, солідарність зі всіма живими істотами та тваринами та солідарність з майбутніми поколіннями. (Останній пункт чітко показує прихильність еко-свідомої молоді Норвегії до Стратегії сталого розвитку – Sustainable Development Strategy). Всередині організації розглядаються можливості переходу від спалювання вуглеводнів до впровадження альтернативних джерел енергії,  розвитку «зеленого» руху у світі та залучення молоді до подібних організацій з метою підвищення екологічної освіти. Головною діяльністю організації є залучення молоді до участі в різних екологічних акціях, що мають дедалі більший вплив на політику європейських країн, які усвідомлюють необхідність зміни старого, екстенсивного підходу до використання природних ресурсів.

Також наша група відвідала міжнародний фонд захисту дикої природи WWF-Norge. Ця організація приділяє велику увагу взаємодії людей, живих істот та екосистем в умовах зміни клімату. Однією з продуктивних заходів цієї організації є впровадження ідеї сталого фінансування у відновлювальні джерела енергії. Відповідно, витрати на розробку викопного палива, його переробку та доставляння до кінцевого споживача складають близько 6.5% світового ВВП, що майже у 5 разів менше за інвестиції, вкладені у весь сектор відновлювальної енергетики.  На сьогодні, найбільшу перспективу для Норвегії мають три основні галузі альтернативної енергетики: вітрова, сонячна та гідроенергетика.  В переговорах з ООН стосовно зміни клімату, WWF-Norge  прагне досягти впровадження 100%  відновлювальних джерел енергії до 2050 року по всьому світу. Для цього, необхідно пройти складний шлях реорганізації та модернізації виробництва у розвинутих країнах, таких як США, КНР, Японія, які є найбільшими джерелами викидів парникових газів та допомогти країнам, що розвиваються встановити сучасні енергоефективні та екологічні технології.

В Україні спостерігається суттєва ізоляція екологічних та природоохоронних організацій від інших економічних, соціальних та освітніх інституцій. До останнього часу, це могло бути пов’язано, певною мірою, з низьким рівнем життя населення, громадською та політичною пасивністю, відсутністю вольової потенції влади.  Фактом є те, що законодавство України не має тих правових механізмів, що передбачають сувору відповідальність за екологічні злочини, а також зобов’язують проводити модернізацію виробництва України для того, щоб відповідати стандартам Європейських країн. Також, Україна повинна взяти на себе добровільні зобов’язання з обліку та скорочення викидів парникових газів в атмосферу, яка є спільною для всього живого на планеті і не має державних кордонів.

Рекомендації для України:

1.      На законодавчому рівні затвердити: а) Проект Постанови про Концепцію переходу України до сталого розвитку; б) основні принципи Національного плану заходів із скорочення викидів із затвердженням відповідності норм цього плану до Європейської Директиви 2010/75/EU про промислові викиди.

2. Посилити контроль Міністерства екології та природних ресурсів України над проблемою викидів парникових газів, провести розробку та імплементацію на регіональному рівні політики природоохоронних заходів у сфері антропогенної зміни клімату. Залучення громадськості для вирішення цієї задачі.

3. За підтримки Міністерства екології та природних ресурсів України, Міністерства освіти та науки України та інших органів державної влади а також ЗМІ проводити освітню діяльність серед молоді з питань зміни клімату, викидів парникових газів та загальних питань екологічної культури, що є безумовною складовою виховання майбутніх поколінь України.

4. Реорганізувати систему обліку та моніторингу викидів парникових газів, їх статистичного обробітку для отримання більш повної та достовірної інформації про стан довкілля з урахуванням досвіду Європейських країн, таких як Норвегія.

5. На першому етапі модернізації виробництва впровадити систему електронних звітів про викиди на великих спалювальних установках, яких в Україні 147, що є найбільшими стаціонарними джерелами викидів забруднюючих речовин в атмосферу.

6. Створити сприятливі умови для оновлення технічного оснащення виробництв, що продукують шкідливий вплив на довкілля внаслідок своєї діяльності: а) фінансове стимулювання, шляхом зниження податкової ставки для підприємств що зменшили забруднення через впровадження сучасних технологій та/або впровадили енергоощадні технології  б) створення спеціального екологічного фонду, кошти якого будуть направлятися на модернізацію виробництва державних підприємств.

 

Dima1 Dima2 DSC_3862 DSC_3821