Планування є ключовим аспектом ефективної діяльності з місцевого економічного розвитку, оскільки воно підвищує спроможність громади пристосуватися до майбутніх подій; допомагає втілити в певній формі цілі та завдання місцевого економічного розвитку громади; зменшує ризик непідготовленої, спонтанної реакції на обставини; зменшує ризик помилки та упущення в місцевому економічному розвитку; забезпечує більш продуктивне використання обмежених фінансових та людських ресурсів; полегшує контроль; підвищує ефективність і результативність.
Зміни в практиці розвитку територій за останні 50 років у розвинутих країнах відбулись у трьох напрямах:
1) змінилися рівні відповідальності влади за здійснення розвитку територій (додався місцевий рівень);
2) відбулась зміна суб’єкту управління (агломерація, субрегіон, об’єднані територіальні громади);
3) оновилась методологія практики здійснення процесу розвитку територій (стратегічне планування та проектна діяльність стали нерозривними).
Принципи, на яких повинен ґрунтуватись процес розробки стратегії: акцент на економіку; залучення громадськості (активних гравців); узгодження інтересів громад; гармонізація дій; реалістичність; персоналізація; прозорість; чіткий механізм моніторингу впровадження та внесення змін.
В свою чергу місцеве самоврядування повинно пам’ятати, що:
- розвиток створюється бізнесом;
- необхідно працювати над залученням продуктивних інвестицій та створенням високотехнологічних робочих місць;
- необхідно сприяти розвитку малого підприємництва та формувати кластери (ланцюжки зростання доданої вартості);
- потрібно розвивати інфраструктуру, впроваджувати енергоефективні технології, оптимізувати транспортні потоки та визначатися в поведінці із твердими побутовими відходами;
- потрібно розвивати партнерські стосунки з бізнесом, працювати з громадою, спонукати до формування суспільного продукту, соціальної та етичної відповідальності.
На сьогоднішній день 23 об’єднані територіальні громади в Запорізькій області уже розробили інвестиційні паспорти громад, в яких надали характеристики їхніх територій та навели проектні пропозиції для інвесторів, які можуть бути реалізовані в межах визначеної територіальної громади. Більше інформації на Інвестиційний портал Запорізької області.
Алгоритм розробки стратегії розвитку громади:
1.Дослідження середовища. Профіль громади – об’єктивний аналіз (населення, забезпеченість житлом, зайнятість, доходи, безробіття, місцева економіка, заклади суспільного користування та інфраструктура, довкілля, програми розвитку). Вивчення думки підприємців – суб’єктивний аналіз, отриманий в результаті опитування (працівники, .інвестиційні плани, ..оцінка рівня послуг місцевої влади та співпраці з бізнесом, потреби місцевого бізнесу, перешкоди розвитку, пропозиції), іноді може бути загальний SWOT аналіз.
2.Вибір пріоритетів та формулювання бачення. Стратегічне бачення – це спільне, погоджене на основі консенсусу, бачення того, як місто має виглядати в майбутньому.
3.Організація процесу. Внутрішні ресурси (часові, людські, інтелектуальні, матеріальні, фінансові) . Визначення відповідальних (відділ, особа) за організацію процесу та закріплення функціональних обов’язків. Комітет з розробки стратегічного плану (КСП) . Розклад зустрічей та Графік роботи.
4.Проведення SWOT-аналізу вибраних пріоритетів.
5.Розробка Планів дій.
6. Завершення розробки Стратегічного плану та затвердження його радою:
- Обговорення планів дій з громадськістю;
- Визначення пріоритетності оперативних цілей (тобто проектів);
- Розпис завдання (складові пріоритетних цілей) за відповідними відділами, призначити відповідальних осіб, визначити терміни виконання завдань та джерела фінансування;
- Оприлюднення Стратегічного плану у ЗМІ, презентація та обговорення його на зборах громадськості (громадські слухання, зустрічі з політичними партіями;
- Прийняття Стратегічного плану рішенням міської ради як офіційного документу економічного розвитку міста.
7. Упровадження. Моніторинг та коригування:
- Створення комісії з управління впровадженням (КУВ);
- Розробка системи звітності та контролю;
- Запровадження періодичності засідань КУВ;
- Дотримання графіків виконання завдань;
- Визначення впливу, міри успіху;
- Оцінка, аналіз і висновки;
- Внесення коректив у завдання, можливо оперативні чи навіть стратегічні цілі (критичні питання чи стратегічне бачення змінювати не варто).
ЯК ОРГАНІЗУВАТИ ПРОЦЕС СТРАТЕГІЧНОГО ПЛАНУВАННЯ
СТАТЕГІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ МІСЦЕВОГО РОЗВИТКУ