Забезпечення якості вищої освіти є вимогою сучасності, ключовим принципом Болонської декларації та незаперечним пріоритетом для академічної спільноти і державної освітньої політики країн Європи та інших розвинених країн світу. На жаль, Україна не є лідером у сфері забезпечення якості вищої освіти, у країні спостерігаються процеси деградації окремих закладів вищої освіти, прояви академічної недоброчесності, надання неякісних освітніх послуг, відсутність взаємодії та довіри між стейкхолдерами.

Рушійною силою забезпечення якості вищої освіти має стати Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, яке є незалежним постійно діючим колегіальним органом і створення якого передбачено Законом України “Про вищу освіту” 2014 року.

Перший склад Національного агентства було обрано у 2015 році, проте через цілу низку причин він так і не почав свою роботу. У 2018 році відбулося “перезавантаження” Національного агентства – Законом України “Про освіту” 2017 року були змінені принципи обрання членів Агентства, новий склад був обраний міжнародною конкурсною комісією та затверджений Кабінетом Міністрів України у грудні 2018 року, у січні-лютому 2019 року був обраний і затверджений Кабінетом Міністрів України керівний склад Агентства. Наприкінці лютого 2019 року Національне агентство офіційно розпочало свою діяльність, обрало Голову Секретаріату і приступило до відбору та призначення його працівників.

У травні 2019 року були прийняті ПОЛОЖЕННЯ про галузеві експертні ради Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, ПЕРЕЛІК галузевих експертних рад (ГЕР) Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти та низка інших документів.

Основне завдання ГЕР – об’єднання представників академічної спільноти та стейкхолдерів (роботодавців і студентів) у відповідній галузі. Основною функцією ГЕР буде опрацювання акредитаційних справ та підготовка експертних висновків. Окрім цього, ГЕР будуть функціонувати як своєрідні «центри експертизи», які будуть надавати Національному агентству експертні поради з питань, що стосуються специфіки відповідної галузі.

Згідно з документами, що регулюють діяльність Галузевих експертних рад, кожна з 29 галузевих експертних рад формується у складі від 9 до 15 членів, з яких 1 особа має представляти студентів, а також від 1 до 2 осіб представлятимуть роботодавців.

До складу ГЕР увійшла представник від ТДАТУ – декан факультету АТЕ, кандидат сільськогосподарських наук, доцент кафедри плодоовочівництва, виноградарства та біохімії Іванова Ірину Евгеніївна.

1 листопада у Київському  національному університеті технологій та дизайну – КНУТД відбулися Загальні збори галузевих експертних рад, де зібралось понад 350 експертів з 29 галузей знань.

У вступній промові Голова Національного агентства Serhiy Kvit зазначив, що задача фахівця галузевих експертних рад – сприяти створенню позитивного освітнього середовища для здобувачів, протидіяти фейкам та захищати право на ту якість освіти, яка побудована на принципах довіри, відкритості, відповідальності та комунікації.

Керівник відділу супроводу роботи ГЕР Эллана Молчанова розповіла про функціональні засади роботи галузевих експертних рад, а саме: про роль ГЕР в процесі акредитації, про процедуру включення та виключення з ГЕР, про форми засідань ГЕР і голосування та ін. А також пані Еллана представила членів секретаріату Національного агентства, котрі курують кожну ГЕР.

30 жовтня в межах роботи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти було розпочато цикл тренінгів для членів Галузевих експертних рад.

Перший етап тренінгу було проведено на базі Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Попередня підготовка до тренінга включала самостійне опрацювання нормативних документів: Положення про акредитацію, Критерії щодо оцінювання ОП та проведення акредитації, Положення про галузеві експертні ради, опрацювання відомостей про  самоаналіз освітньої програми. Програма підготовки члена галузевої експертної ради передбачала опрацювання онлайн курсу та проходження тестування на платформі Національного агентства із забезпечення якості освіти. Одне з ключових завдань Національного агентства з забезпечення якості освіти – робота над створенням нової системи забезпечення якості вищої освіти!

Програма першого етапу тренінгу містила інформацію щодо нової парадигми акредитації. Далі почалась командна робота в групах з питань корелювання звіту експертів із відомостями про самоаналіз. Також в перший день було проведено дискусію «Можливі похибки у звіті експертної комісії» та організовано настільну гру з питань «Процес оцінювання ГЕР». Розглядались етичні питання роботи ГЕР та було проведено розв’язання кейсів з проблемних питань проведення акредитації з боку роботи ГЕР.

Бути членом ГЕР – почесно, відповідально та надзвичайно цікаво, адже це означає опинитися в епіцентрі змін та вдосконалення вищої освіти!Тому, перший день був дуже активним!Було багато запитань до представників Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. Національне агентство – це совість вищої освіти. Агентство складається з людей, які володіють питанням якості вищої освіти та мають добру репутацію.

За планом роботи другого етапу тренінгу відбулися перші засідання галузевих експертних рад. Почалась активна робота. Було затверджено попередній графік роботи ГЕР та зазначені доповідачі. Обговорено питання корегування та затвердження стандартів. Обговорено питання організації поза «системою»-дистанційна робота членів ГЕР.

Іванова І.Є., декан факультету АТЕ,

член  ГЕР 20 – Аграрні науки та продовольство НАЗЯВО