Надана Законом України «Про вищу освіту» автономія закладів вищої освіти вимагає від освітніх установ визначення й розроблення змісту освіти та забезпечення якості освітніх послуг. Відповідно, нормативний зміст підготовки фахівців має формулюватися у термінах результатів навчання, досягнення яких потребує відповідного переліку навчальних дисциплін. Цей перелік визначатиме заклад вищої освіти. З огляду на це, викладачі повинні вміти розробляти освітні програми підготовки фахівців.

Розробка освітньої програми має ґрунтуватися на компетентнісному підході з урахуванням вимог до фахівця, пропонованих міжнародним Проєктом Європейської Комісії «Гармонізація освітніх структур у Європі» (Tuning Educational Structures in Europe, TUNING), з урахуванням вимог стандарту вищої освіти відповідної спеціальності, вимог професійних стандартів (за наявності). За відсутності останніх проєкт освітньої програми розробляється на основі Національної рамки кваліфікацій України, проєкту стандарту та підлягає перегляду після його затвердження.

Кожна освітня програма спеціалізації – окрема індивідуальна композиція навчальних дисциплін, методів, результатів навчання, які в сукупності забезпечують як обов’язкові, так і додаткові результати навчання та компетентності випускника освітньої програми. Тому розроблення освітніх програм має бути колективною справою різних кафедр і викладачів автономного закладу вищої освіти.

15 вересня у Таврійському державному агротехнологічному університеті імені Дмитра Моторного відбулося зібрання гарантів освітніх програм, на якому були розглянуті нові підходи і вимоги Національного агентства забезпечення якості вищої освіти до процедури акредитації. Станом на 1 вересня 2020 року модернізовано, затверджено і введено в дію 40 освітніх програм, які забезпечують висококваліфіковану підготовку здобувачів вищої освіти, відповідно до вимог стандартів вищої освіти, потреб роботодавців і сучасного ринку праці.

Перед присутніми виступили: перший проректор, професор Олександр Скляр; проректор з науково-педагогічної роботи, доцент Олександр Ломейко; завідувач відділу моніторингу якості освітньої діяльності, доцент Радміла Скляр. З вступним словом звернувся до гарантів Олександр Ломейко, відзначивши важливість проходження процедури акредитації та зупинився на основних зауваженнях з минулого року з метою їх усунення. В продовження сказаного, Олександр Скляр наголосив, що завідувачі кафедр, гаранти освітніх програм та науково-педагогічні працівники кафедр повинні дотримуватись Ліцензійних вимог під час започаткування та провадження освітньої діяльності за відповідною освітньою програмою, що прописано в «Положенні про гарантів освітніх програм в ТДАТУ».

Він зупинився на основних функціях та правах гаранта, групи забезпечення спеціальності і робочої групи супроводження освітньої програми в університеті. Процедури моніторингу і періодичного перегляду освітніх програм регламентується «Положенням про систему внутрішнього забезпечення якості в ТДАТУ» та «Положенням про освітні програми в ТДАТУ», на чому в своїй доповіді зупинилася Радміла Скляр. На представлених слайдах гаранти мали змогу побачити всі обов’язкові етапи модернізації освітніх програм з необхідним документальним супроводженням, що вимагається при оцінюванні внутрішнього забезпечення якості освітньої програми.

Радміла Скляр,
доцент, завідувач відділу МЯОД