З метою вдосконалення якості вищої освіти в 1 семестрі 2019‑2020 навч. року на факультеті було проведено анкетування здобувачів вищої освіти з приводу вчення рівня їх задоволеності якістю освітнього процесу ТДАТУ.

В опитуванні брали участь 348 респондентів ступенів вищої освіти «Бакалавр» та «Магістр», які навчаються за освітньо-професійною програмою «Агроінженерія».

IMG_5956(1)

Відповідно до результатів анкетування зав. відділу моніторингу якості освітньої діяльності ТДАТУ доц. Скляр Р.В. та деканом механіко-технологічного факультету проф. Кюрчевим С.В. були зроблені наступні висновки.

  1. Моніторинг оцінювання якості ОПП «Агроінженерія» здобувачами вищої освіти показав, що позитивні результати в забезпеченні якості освітньої діяльності були отримані за критеріями: «доступність графіків освітнього процесу та розкладів», «доступність навчальної і наукової літератури бібліотеки університету, репозитарію», «допоміжний персонал деканату, кафедр та бібліотеки кваліфіковано та доброзичливо сприяє моєму навчанню». Але є критерії, за якими невеликий відсоток (до 4,3%) здобувачів вищої освіти не зовсім задоволені якістю освітнього процесу. Зокрема це: «співвідношення теоретичної і практичної частини» та «спрямованість дисциплін на майбутню професію». На підвищення якості останніх слід звернути увагу не тільки деканату, а і завідувачам та науково-педагогічним працівникам, перш за все, випускових кафедр. А, при оновленні освітньої програми гаранту з робочою групою на цих складових необхідно зупинитись більш детально.
  2. З метою підвищення якості освітнього процесу за освітньою програмою «Агроінженерія» та врахування думок здобувачів вищої освіти необхідно практичні заняття з навчальних дисциплін професійної підготовки планувати таким чином, щоб допомогти їм систематизувати, закріпити і поглибити знання теоретичного характеру; навчити їх навчатися прийомам рішення практичних завдань; навчити їх працювати з книгою, спеціальною документацією і схемами, користуватися довідковою та науковою літературою; формувати у низ вміння вчитися самостійно, тобто опановувати методами, способами і прийомами самонавчання, саморозвитку і самоконтролю.

З урахуванням виконуваних функцій до практичного заняття, як і до інших методів навчання за ОП «Агроінженерія», слід пред’являти вимоги науковості, доступності, єдності форми і змісту, органічного зв’язку з іншими видами навчальних занять і практикою.

Практичні заняття доцільно формувати за рішенням різних прикладних задач, приклади яких були представлені на лекціях. В результаті у здобувача вищої освіти повинен бути вироблений певний професійний підхід до вирішення кожного завдання та інтуїція. У зв’язку з цим питання скільки потрібно завдань і якого типу, як їх розмістити в часі протягом змістовного модуля, якими завданнями самостійної роботи їх підкріпити тощо, повинно прагнути до того, щоб це давало цілісне уявлення про предмет дисципліни. Методична функція повинна виступати тут у ролі ведучої.

Здобувачі вищої освіти в процесі навчання повинні бачити провідну ідею курсу та її зв’язок з майбутньою практичною професійною діяльністю. Мета занять повинна бути зрозуміла не тільки викладачеві, а й студенту. Підготовка викладача до проведення практичного заняття повинна включати:

– добір питань для самостійного опрацювання матеріалу, що дозволяє отримати уявлення про зміст лекційного матеріалу;

– вибір матеріалу для прикладів і практичних завдань. Підбираючи завдання, викладач повинен знати: чому він пропонує дану задачу, а не іншу (вибір завдання не повинен бути випадковим) та що з рішення цього завдання повинен витягти здобувач вищої освіти (передбачати безпосередній практичний результат розв’язання обраної завдання). А також – що дає її рішення студенту для оволодіння темою і дисципліною в цілому (розглядати рішення кожного завдання як чергову “сходинку” навчання);

– розв’язання підібраних завдань самим викладачем (кожна задача, запропонована здобувачам вищої освіти, повинна бути попередньо вирішена і методично-опрацьована);

– розподілення часу, відведеного на заняття, на рішення кожної задачі;

– підбір ілюстративного матеріалу (плакатів, схем), необхідного для вирішення завдань, продумування розташування інформації і записів на дошці, а також різного роду демонстрацій.

  1. З метою конкретизації спрямованості дисциплін на майбутню професію при розробленні робочих навчальних програм підготовки здобувачів вищої освіти за ОП «Агроінженерія» науково-педагогічним працівникам слід більше уваги приділяти новим технологіям у сільському господарстві з подальшими прикладами їх практичного використання. Зосереджуватися на об’єктах діяльності майбутнього агроінженера, пов’язаних з ефективним функціонуванням сучасної сільськогосподарської техніки і механізованими технологіями, досконалими технологічними процесами та системами машин з виробництва, первинної обробки, зберігання і транспортування сільськогосподарської продукції, використанням машин та засобів механізації в системі точного землеробства, результатами наукових досліджень в агропромисловому виробництві тощо.
  2. Аналіз результатів оцінювання якості викладання дисциплін здобувачами вищої освіти показав, що вони в цілому задоволені рівнем викладання дисциплін за ОП «Агроінженерія». Найвищі бали були отримані за критеріями: «слідкує за реакцією аудиторії», «володіє високою культурою мовлення» та «якість розміщених викладачем методичних матеріалів з дисципліни на НІП»; «проявляє професійну ерудицію» та «наводить науково-обґрунтовані аргументи»; «прозорість, зрозумілість і справедливість оцінювання», «охайність, зовнішній вигляд». Водночас, найнижчі бали отримано за критеріями: «спонукає до використання ресурсів наукової бібліотеки ТДАТУ у процесі вивчення дисципліни», «використовує технічні засоби навчання (комп’ютер, проектор тощо)»; «знайомить з останніми досягненнями науки», «пов’язує теоретичний матеріал з практичними завданнями майбутніх фахівців»; «доброзичливість і тактовність, толерантність», «зацікавленість в успіхах здобувачів вищої освіти». Останнє спонукає на запровадження комплексу заходів для підвищення якості викладання дисциплін. Зокрема, викладачам при плануванні самостійної роботи з дисциплін пропонується більше завдань створювати за посиланням до використання ресурсів наукової бібліотеки ТДАТУ. В робочих програмах з дисциплін слід планувати заходи з відвідування виставкових наукових заходів, торгівельних майданчиків дилерів сучасної с.-г. техніки та обладнання, засобів захисту рослин тощо. Також, викладачам вважається за доцільним посилити рівень та якість використання технічних засобів навчання в процесі викладання дисциплін, шляхом створення відео-лекцій, презентацій з інновацій в агроінженерії. Підвищити якість викладання дисциплін через культуру їх поведінки та мовлення пропонується, з одного боку, шляхом запровадження додаткових семінарів із залученням викладачів кафедри суспільногуманітарних наук, а, с другого боку, через додаткове опитування здобувачів вищої освіти протягом семестру. За негативними результатами таких опитувань деканату вживати відповідні адміністративно-виховні заходи з метою стимулювання конкретного викладача до підвищення таких його якостей, як доброзичливість, тактовність і толерантність.