Студенти ТДАТУ взяли участь у молодіжній грі-дебатах «Чиста правда чи брудна вигадка», що була організована проєктною командою МДПУ імені Богдана Хмельницького в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність».
Цей проєкт існує з 2018 року і виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольства Сполучених Штатів Америки та Посольства Великої Британії в Україні, в партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією української преси.
Медіаграмотність – це здатність визначати різні типи засобів масової інформації та розуміти повідомлення, які вони надсилають. Сьогодні здобувачі вищої освіти отримують величезну кількість інформації з безлічі джерел, що виходять за рамки традиційних засобів масової інформації (телебачення, радіо, газети та журнали). Є текстові повідомлення, меми, вірусні відео, соціальні медіа, відеоігри, реклама тощо. Але всі ЗМІ об’єднує одна особливість: хтось створив його. І він був створений з певною метою. Розуміння цієї мети і є основою медіаграмотності.
Коли ми отримуємо інформацію зі ЗМІ, ми осмислюємо те, що бачимо, виходячи з власного судження, а також з минулого досвіду, а іноді й із світогляду чи світогляду. Однак, сама інформація може викликати або розхитати наше мислення в певному напрямку. Інформація та спосіб її подання можуть бути упередженими та впливати на глядача. З огляду на технологічний розвиток за останні кілька років, нас оточують зображення, погляди, записи та відео, які прагнуть спонукати нас до певного способу мислення. Отже, нам, як читачам чи глядачам, потрібно об’єктивно розглядати ЗМІ з метою з’ясувати чи проаналізувати те, що подається. В ідеальному світі були б представлені обидві сторони кожного аргументу чи зображення, і ми могли б приймати обґрунтовані рішення на основі інформації, яку ми отримуємо в ЗМІ; однак найчастіше люди створюють засоби масової інформації, щоб впливати на вас певним чином.
Коли представники студентської молоді, працюючи разом, виявляють та уточнюють свої цінності, переконання, припущення та уявлення про те, що вони хочуть, щоб діти знали та вміли робити, важливим наступним кроком буде виявлення того, які з цих цінностей та очікувань будуть досягнуто. Використання інструментів спроможності для оцінки інфо-медійної грамотності дозволить здобувачам задуматися про те, наскільки добре задовольняються також їх навчальні потреби, пов’язані з технологіями.
Проєкт «Чиста правда чи брудна вигадка» орієнтований на молодь і передбачає навчання критичного сприйняття інформації, вміння розрізняти факти та судження, достовірні та недостовірні джерела інформації, розуміння понять «пропаганда», «фейк», «маніпуляція». На даний момент він охопив більше 400 закладів освіти по Україні.
Ігру було проведено сертификованим тренером А. Маньковською, в ній взяли участь також студенти інших закладів вищої освіти з міст Запоріжжя, Вінниця, Івано-Франківськ, Бердянськ. Здобувачі дізнались про стандарти ефективності, фундамент для їх підтримки та інструменти для їх реалізації. Учасники заходу відмітили його надзвичайну актуальність в умовах діждиталізованого інфо-медійного простору.
Ст. викладач Олена Супрун





