13 жовтня 2025 року у Таврійському державному агротехнологічному університеті імені Дмитра Моторного відбулося відкриття осінньої сесії програми професійного розвитку «ТОП-Осінь-2025». Цьогорічна тема – «Сучасні технології та педагогічні практики» – об’єднала освітян, які прагнуть оновлювати підходи до навчання відповідно до викликів цифрової епохи.

Програма «Таврійські освітні практики» (ТОП) є важливою ініціативою університетської спільноти, що має на меті підтримати викладачів регіону та сприяти розвитку інноваційного освітнього простору. Проєкт традиційно реалізується у форматі двох сесій – весняної та осінньої – і збирає педагогів не лише з різних областей України, а й із-за кордону.

Першим заходом став вебінар доктора філологічних наук, професора кафедри іноземних мов ТДАТУ імені Дмитра Моторного Яна Капранова на тему «Використання корпусу COCA та AI для інтерактивного і персоналізованого навчання мов».

Під час практико орієнтованого виступу спікер продемонстрував, як поєднати доказовість корпусної лінгвістики з гнучкістю великих мовних моделей (LLM) у щоденних завданнях викладання. Учасники опанували швидку роботу з COCA (Corpus of Contemporary American English): читання KWIC-рядків для перевірки фактів, аналіз колокаційних профілів, n-грам і дисперсії вживання як індикаторів реального мовного функціонування. Окремо було представлено міні-рутини для аудиторії — від «Collocation Showdown» (спрогнозуй — перевір у корпусі) до «Register Radar» (переписування тексту під різні регістри й жанри), а також мікрозавдання на помічання мовних закономірностей і відпрацювання навичок.

З боку ШІ акцент зроблено на підході evidence-first: формулювання підказок, що вимагають посилань, чітко окреслюють межі застосовності та містять мовні маркери обережності; виявлення упереджень і можливих «галюцинацій» моделі здійснюється шляхом зіставлення з корпусними результатами. Запропонований гібридний робочий цикл — «Гіпотеза → Тест (корпус) → Пояснення (LLM)» — забезпечує цілеспрямованість, прозорість і вимірюваність навчання.

Окрема увага приділена запобіжникам: дотриманню академічної доброчесності, мінімізації персональних даних у запитах до ШІ та веденню рефлексивних журналів, що допомагають уникати надмірної залежності від технологій. «Корпуси тримають нас чесними, а ШІ — гнучкими. Разом — за відповідального використання — вони роблять навчання інтерактивним, персоналізованим і вимірюваним», — підсумував проф. Ян Капранов.

Наприкінці заходу спікер подякував учасникам за змістовні запитання, а команді TOP-Autumn-2025 — за запрошення та бездоганну організацію відкриття програми.

1-10-4-417x235

7-2-6-417x235

9-1-2-417x235