У контексті розвитку української мовної культури та підвищення якості комунікації у професійному середовищі Таврійський державний агротехнологічний університет (ТДАТУ) запровадив освітню програму підвищення кваліфікації «Сучасна українська мова в побутовій та професійній комунікації». Ця програма спрямована на педагогічних і науково-педагогічних працівників, зацікавлених у вдосконаленні своїх мовних навичок і розширенні знань про функціонування української мови в сучасному суспільстві. Особливу увагу приділено онлайн-практикуму «Комунікативні модуси функціонування української мови», що об’єднав науковців і практиків для обговорення актуальних питань комунікації.

Програма підвищення кваліфікації спрямована на те, щоб допомогти педагогічним та науково-педагогічним працівникам удосконалити свої мовні навички, необхідні для професійного спілкування, а також для побутових ситуацій. Розуміння сучасних вимог до української мови та володіння різними формами її комунікативних модусів є важливим аспектом роботи викладачів і дослідників у всіх галузях.

Програма охоплює різні напрями: від граматичної та орфографічної точності до використання мови як інструмента для передавання складних наукових ідей та ведення повсякденного діалогу. Це забезпечує учасникам можливість поєднувати теоретичні знання з практичними вміннями у професійному та повсякденному мовному середовищі.

12 листопада 2024 року було організовано та проведено онлайн-практикум «Комунікативні модуси функціонування української мови», на якому були представлені практичні питання комунікації українською мовою. Спікерами на заході були: Зінаїда Скляренко та Олеся Дибовська, які розглядали різні аспекти комунікації з точки зору її усного та письмового втілення.

10

11

Зінаїда СКЛЯРЕНКО: «Усний модус комунікації: від теорії до практики».

Доповідь Зінаїди Скляренко – учитель української мови та літератури, спеціаліста вищої категорії, учитель-методист Наукового ліцею комунального закладу вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради – зосередилася на специфіці усного модусу української мови та особливостях його практичного застосування, зокрема наголосах в українській мові. Вона підкреслила важливість правильного наголошення, інтонації, що допомагають слухачам краще зрозуміти сказане. Лекторка детально пояснила, як правильно будувати речення та уникати типових помилок у побутовому та професійному мовленні.

 

1

 

2

Важливим аспектом доповіді було обговорення комунікативної компетентності, що включає здатність коректно та доречно реагувати на різні ситуації. Пані Зінаїда надала рекомендації щодо того, як уникати можливих мовних бар’єрів та використовувати українську мову для досягнення взаєморозуміння з аудиторією.

 

6

Олеся ДИБОВСЬКА: «Ігри у роботі з типовими мовними помилками».

Олеся Дибовська – кандидат філологічних наук, заступник директора з навчально-виховної роботи Початкової школи імені Софії Русової Івано-Франківської міської ради – представила інноваційний підхід до корекції мовних помилок, запропонувавши використовувати ігрові форми навчання. Вона пояснила, як інтерактивні вправи та ігри можуть сприяти кращому засвоєнню правил мови, водночас роблячи процес навчання цікавим і захопливим. Зокрема, було продемонстровано кілька ігор, які допомагають викорінити типові помилки у вимові та написанні слів, їхньому використанні.

4

Методика, представлена пані Олесею, передбачає залучення учасників до активного виправлення та роз’яснення помилок у ненав’язливий спосіб, що забезпечує краще розуміння мовних норм і правил, а також формує у слухачів позитивне ставлення до навчального процесу. Для викладачів і науковців такі заходи є не тільки можливістю вдосконалити свої мовні навички, але й платформою для обміну педагогічним досвідом з колегами. Розширення мовної компетенції дозволяє фахівцям ефективніше передавати знання студентам та організовувати освітній процес на високому рівні. Таким чином, мовні курси ТДАТУ надають унікальну можливість поглибленого вивчення української мови, що є важливим для професійної діяльності.

5

Всі учасники заходу отримали задоволення від інтерактивних вправ, запропонованих під час практикуму. Такий підхід створив сприятливу атмосферу для активної участі та обміну думками. Викладачі та науковці відзначили, що ігрові методики та інтерактивні завдання допомогли їм краще засвоїти матеріал і закріпити знання про особливості сучасної української мови.

7

Такий формат забезпечив високу зацікавленість аудиторії, оскільки інтерактивні вправи дозволили учасникам легко та невимушено опанувати нові мовні навички, які вони зможуть застосовувати у своїй професійній та побутовій комунікації.