При викладанні (здобувачам ступеня вищої освіти «Магістр» зі спеціальності 101 Екологія (на основі вищої освіти ОКР «Бакалавр)) дисциплін: «Наукова та освітня діяльність на заповідних територіях» та «Проведення популяційних та біоценотичних досліджень на природно-заповідних територіях» важливе значення має ознайомлення викладачів з практичним досвідом інших країн. Необхідність цього ґрунтується на тому, що при підготовці фахівців метою є висвітлення основ методології та проведення наукових досліджень, а також різноманітних освітніх заходів серед населення. Отож ознайомлення викладачів з роботою природно-заповідних установ та навчальних закладів інших країн дозволяє набути необхідних знань з подальшим використанням у начальному процесі в Україні.
Враховуючи зазначене та маючи особистий потяг до подорожей, цій роботі велике значення здавна надає професор нашого університету, доктор біол. наук, професор Анатолій Волох. У 1983 р. він, за запрошенням німецьких колег, відвідав НДР, де кілька днів присвятив дослідженню ельбського бобра у заповіднику «Шекбі (Леддерітцер-Форст), розташованого у заплаві р. Ельби поміж містами Акен та Магдебург. Його результатом стала наукова публікація:
Волох А.М., Гаттерманн Р., Гейдеке Д. Некоторые особенности экологии эльбского бобра на речке Таубе (ГДР) // Вестн. зоологии. – 1987 – № 4. – С. 63–66.
З 2006 до 2018 рр. професор Анатолій Волох відвідав багато природоохоронних об`єктів у різних країнах світу, зокрема:
- Національний парк «Рас Мохаммед» (Єгипет: Шарм-ель-Шейх, 2007). Цей об`єкт є перлиною Червоного моря і його узбережжя, який характеризується великим різноманіттям коралів, риб, пустельних рослин та тварин (шакал, фенек, антилопи доркас та аддакс). Тут розташовані найпівнічніші у світі мангрові екосистеми.
Рис. 1 В`їзд до НП «Рас Мохаммед» (А); мангри: авіценнія морська (Б)
- Національний парк «Плитвіцькі озера» (Хорватія, 2008);
Рис. 2 Найвизначніший НП Хорватії «Плитвіцькі озера»
- Пустельні екосистеми (Туніс: Сахара, 2008).
Рис. 3 Найбільша пустеля світу Сахара (Туніс: Сахара-Дуз»
Рис. 4 Отримання каучуку із гевеї (А); дощовий тропічний ліс (Б)
- Національний центр з вирощування тигрів та крокодилів (Таїланд: Патайя, 2010);
- Національний парк «Ко-Ланг» (Таїланд: Андаманське море, 2010).
Рис. 5 Годування тигреняти (А); у НП «Ко-Ланг» (Б) за зимової спеки
- Національний парк «Хеніфра» (Марокко: Мекнес, 2010).
Рис. 6 Середземноморські ліси Марокко (А); кози на агранових деревах (Б)
- «Дубайський пустельний заповідника» (ОАЕ: Дубай, 2011);
Рис. 7 В пустелі Руб-ель-Халі (А); рідкісний арабський орикс (Б)
- Заповідник «Люненбургер Хайде» і «Академія охорони природи ім. Альфреда Тропфера» (ФРН: Райселлен, 2011);
Рис. 8 Природні ландшафти заповідника «Люненбургер Хайде» (А);
головний корпус «Академії охорони природи ім. А. Тропфера» (Б)
- Сейшельський заповідник (Сейшели: Має, 2011);
Рис. 9 В Індійському океані зі спійманим парусником (А);
в готелях Сейшел розводять слонових черепах (Б)
- Природний резерват мангрів (Оман: Салала, 2012)
Рис. 10 Резерват морської авіценії (А); фламінго на його території (Б)
- Заповідник «Бхагван Махавір» з національним парком «Моллем» (Індія: Гоа, 2013);
Рис. 11 Тропічний ліс у національному парку «Моллем»
- Національний парк «Гарц» (ФРН: Хальберштадт, 2013). У зазначеній установі значну увагу приділяють підтримування рівноваги між станом природного лісу та угрупованням благородного оленя. Для цього регулярно застосовують обмежене вибіркове полювання, внаслідок цього популяція зазначеної тварини багато років перебуває у стабільному стані.
Рис. 12 Ознайомлення з досвідом роботи національного парку «Гарц»
- Національний парк «Сапатські болота» (Куба, 2013);
Рис. 13 Тропічний ліс у національному парку «Сапатські болота»
- Національний парк «Jozani Chwaka Bay» (Тазанія: Занзібар, 2013);
Рис. 14 Рудий колобус у національному парку Занзібару
Рис. 15 У НП «Jozani Chwaka Bay» охороняються тропічні та мангрові ліси (А); охорону здійснюють масаї (Б)
- «Національний парк «Тюрингський ліс» (ФРН: Хойбах, 2018);
Рис. 16 Прилади агентства «Vectronik Aerospaсe»для космічного спостереження за тваринами (А); ландшафти НП«Тюрингський ліс» (Б)
Матеріали, які були зібрані на території згаданих вище природоохоронних об`єктів використовуються проф. А. Волохом при викладанні різних дисциплін, а частина їх увійде до навчального посібника з умовною назвою «Екологічні системи світу».
К.б.н., доцент Валентина ЩЕРБИНА (за матеріалами д.б.н., проф. А. ВОЛОХА)