У 1992 р. на Конференції ООН з навколишнього середовища і розвитку в Ріо-де-Жанейро (Самміт «Планета Земля») була ухвалена Програма дій «Порядок денний на ХХІ століття» або «Agenda 21» (2000). Вона надала політичної чинності сталому розвитку – концепції раціонального використання планетарних природних ресурсів на тривалий термін. У червні 2007 р. відбулася спеціальна сесія Генеральної Асамблеї ООН, яка розглянула досягнення урядів, міжнародних агенцій, неурядових організацій і громадськості з виконання зазначеної Програми. На цій зустрічі, відомій, як «Ріо+5» (2000) були підсумовані досягнення, набутий досвід та поставлені нові завдання. На основі документів цих двох найважливіших форумів сучасності щодо збереження довкілля на Землі, була розроблена «Програма сприяння сталому розвитку в Україні» (2000). Серед її багатьох важливих положень слід виділити наступні:
- Сприяння сталому розвитку населених пунктів.
- Врахування питань навколишнього середовища і розвитку в процесі прийняття рішень.
- Комплексний підхід до планування і раціонального використання земельних ресурсів;
- Сприяння сталому розвитку сільського господарства та розвитку сільських районів
- Збереження біологічної різноманітності.
Міжнародна наукова спільнота вирішила поділитись набутими знаннями і запросила до участі у проекті «Нарощування потенціалу для збереження біорізноманіття: створення мережі та підвищення рівня освіти» й вчених з України.
Теми українських модулів:
- Що таке біорізноманіття?
- У чому полягає значення біорізноманіття?
- Природоохоронна генетика
- Огляд загроз для біорізноманіття
- Інвазійні види та механізми інвазії
- Управління видами, яким загрожує зникнення: методи і практика збереження рідкісних видів
- Значення біорізноманіття безхребетних тварин
- Природоохоронні території та збереження біорізноманіття: планування та проектування
- Природоохоронні території та збереження біорізноманіття: управління та ефективність
- Морські природоохоронні території та їхні мережі
- Роль ботанічних садів, насіннєвих банків та дендраріїв у збереженні біорізноманіття
- Управління популяціями диких мисливських тварин
- Основи навчально-виховної роботи
До зазначеної вище групи вчених було запрошено викладача нашого університету професора, доктора біол. наук Волоха А.М. Він, зокрема, рецензував модуль № 1 та адаптував до читання українською мовою зміст модулів № 5, 6 та 12.
Рис. 1 Обкладинка модулів, адаптованих до використання в Україні проф. Волохом А.М.
Окрім того міжнародна редколегія найшла доцільним використати 5 світлин (рис. 2-3), автором яких є А.М. Волох, для ілюстарції 2 модулів (№5 та №6).
Рис. 2. Зарості східного ломоноса на Обитічній косі, Азовське море (А); на Сейшельських о-вах у відновленні слонової черепахи беруть участь приватні особи та готелі (Б)
© Волох А./Volokh A.
Міжнародна мережа викладачів і практиків із збереження біорізноманіття (NCEP) Центру зі збереження біорізноманіття та охорони природи при Американському музеї природничої історії у Нью-Йорку (США) висловила свою вдячність партнерам з України. Незважаючи на екстремально конфліктну та складну ситуацію в країні, група наукових експертів і професорів присвятила свою діяльність перекладу та адаптації 13 модулів NCEP в українському контексті. Що визначено величезним досягненням!
Рис. 3. Кулан та кінь Пржевальського у зоопарку «Таврія», Запорізька обл. (А); сейшельський боривітер на о-ві у національному парку на о-ві Мае (Б)
© Волох А./Volokh A.
NCEP вітає керівників проекту «Нарощування потенціалу для збереження біорізноманіття в Україні: створення мережі та підвищення рівня освіти» О. Тарасову, Н. Гудкову і Н. Гозак, а також викладачів і фахівців, які працювали над адаптацією модулів: В. М. Бровдія, А. М. Волоха; В. В. Серебрякова; В. І. Мельника; Н. А. Пустовіт; А. Г. Безусько; В. Ф. Безрукова; О. П. Маслюківську; В. A. Гайченко, М. Г. Чорного, А. M. Драпалюк, О. З. Петрович та О. В. Коваленко. Зазначених вчених було визнано у номінації «Професор місяця – Березень 2015» http://www.amnh.org/our-research/center-for-biodiversity-conservation/capacity-development/network-of-conservation-educators-and-practitioners-ncep/blog?p=2352
К.б.н., доцент Валентина ЩЕРБИНА (за матеріалами д.б.н., проф. А. ВОЛОХА)