Мета курсу: формування у майбутніх фахівців з туризму комплексу теоретичних знань, практичних вмінь і навичок, які дозволять їм самостійно організовувати й планувати екскурсійну діяльність, розробляти та проводити екскурсії, здійснювати екскурсійне обслуговування туристів на високому професійному рівні.
Завданнями дисципліни є :
- вивчення теорія, методологія та методика екскурсійної справи;
- ознайомлення з основними практиками психології екскурсійної діяльності;
- визначення особливостей формування педагогічної техніки екскурсійної роботи;
- визначення особливостей формування туристичної пропозиції в умовах сучасного туристичного ринку;
- аналіз і визначення сучасних вимог до професійної майстерності екскурсовода та шляхів їх вдосконалення.
Освітня компонента забезпечує набуття здобувачами ВО відповідних результатів навчання (з урахуванням soft skills):
Інтегральна компетентність Здатність комплексно розв’язувати складні професійні задачі та практичні проблеми у сфері туризму і рекреації, як в процесі навчання, так і в процесі роботи, що передбачає застосування теорій і методів системи наук, які формують туризмознавство, і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
Soft Skills
- Комунікативні навички: уміння ефективно спілкуватися з різними категоріями туристів, здатність слухати, розуміти потреби клієнтів та реагувати на них, вміння створювати комфортну атмосферу для учасників екскурсії.
- Уміння виступати привселюдно: здатність чітко та емоційно донести інформацію під час проведення екскурсій, використання невербальних засобів комунікації (жести, міміка) для підтримки уваги аудиторії, упевненість у собі під час виступу перед групою.
- Керування часом: планування та дотримання графіку екскурсійного маршруту, здатність оперативно вирішувати непередбачені ситуації, які впливають на час, ефективний розподіл уваги між організаційними аспектами та взаємодією з туристами.
- Гнучкість і адаптивність: вміння адаптувати екскурсійний матеріал відповідно до інтересів та особливостей групи, здатність швидко реагувати на зміни в умовах (погода, транспорт, склад групи), уміння підлаштовуватися під непередбачувані обставини та знаходити рішення.
- Лідерські якості: лміння організувати групу та забезпечити дотримання дисципліни під час екскурсії, здатність мотивувати та зацікавлювати учасників, прийняття відповідальності за безпеку та комфорт туристів.
- Особисті якості: енергійність та харизма, які допомагають утримувати увагу аудиторії, емпатія та уважність до потреб учасників, стресостійкість та позитивне мислення в будь-яких ситуаціях.
Орієнтовний перелік тем лекцій:
- Екскурсологія як наука
- Теорія екскурсійної справи
- Екскурсійна методика
- Організація екскурсійної роботи
- Психологія в екскурсійній справі
- Методика та техніка проведення екскурсій
- Особливості проведення різних видів екскурсій
- Процес розробки нової екскурсій
- Особливості проведення екскурсій в музеях
- Професійна майстерність екскурсовода
Орієнтовний перелік тем практичних занять:
- Екскурсологія як наука
- Основні напрями туристично-екскурсійних маршрутів
- Теорія і методологія складання нової екскурсії
- Організація екскурсійної роботи
- Психологія в екскурсійній справі.
- Роль екскурсовода у створенні атмосфери гостинності. Методика та техніка проведення екскурсій
- Культура мови екскурсовода
- Процес розробки нової екскурсій
- Музейні екскурсії
- Професійна майстерність екскурсовода