Мета модулю 1 «Загальні закономірності генетики рослин» полягає у набутті студентом компетенцій, знань, умінь і навичок для здійснення професійної діяльності за спеціальністю, пізнання закономірностей спадковості та мінливості, практичне застосування генетики як теоретичної основи селекції і насінництва.
Мета модулю 2 «Селекція польових культур» – формування у студентів знань та умінь з генетичних основ, задач, методів і техніки селекції польових культур, оцінки селекційного матеріалу за господарсько-біологічними показниками (за продуктивністю, стійкістю до несприятливих умов довкілля, до шкідників і хвороб, за якістю продукції, а також теоретичних і практичних основ насінництва і сортової агротехніки
Завдання. Передбачають опанування знаннями, вміннями та навичками вирішувати професійні завдання з використанням методів генетики: гібридологічного, цитологічного, фізико-хімічного, онтогенетичного; розробку програми і планів вирощування сільськогосподарських культур які забезпечують максимальне використання їх спадкових можливостей у формуванні корисних можливостей та підвищенні їх продуктивності;
Засвоївши дисципліну «Генетика» майбутні бакалаври повинні володіти сукупністю загальнокультурних та професійних компетенцій для складання програм і планів вирощування високоякісної товарної продукції сільськогосподарських культур, насіннєвого матеріалу, що зберігає сортову чистоту, біологічні та урожайні якості. В результаті вивчення дисципліни «Генетика» бакалаври у відповідних напрямах підготовки повинні мати такі головні загальнокультурні та професійні компетенції.
Завданням дисципліни «Селекція польових культур» є забезпечення підготовки фахівця для професійної діяльності, реалізації ним на практиці системи заходів, спрямованих на успішне використання досягнень селекції та насінництва сільськогосподарських культур у виробництві
Загальнокультурні компетенції охоплюють:
- розуміння та сприйняття етичних норм поведінки відносно природи ( принципи біоетики);
- креативність , здатність до системного мислення;
- екологічна грамотність;
- здійснювати екологічний аналіз заходів у галузі діяльності.
Загальнонаукові компетенції охоплюють:
- базові знання фундаментальних наук в обсязі, необхідному для засвоєння загально – та спеціалізовано-професійних дисциплін
Інструментальні компетенції охоплюють:
- навички роботи з інформацією;
- дослідницькі навички
Професійні компетенції за видом діяльності охоплюють:
- базові уявлення про основні закономірності і сучасні досягнення генетики і значення генетичного потенціалу у формуванні врожаю.
- навички розробляти програми і плани вирощування сільськогосподарських культур, які забезпечують максимальне використання спадкових можливостей їх у формуванні корисних властивостей та підвищенні продуктивності;
- навички складати програми і плани вирощування товарної продукції високоякісного насіннєвого матеріалу в системах сортової агротехніки з урахуванням дії законів спадковості і мінливості;
- організація виробництва товарної сільськогосподарської продукції, насіннєвого матеріалу з максимальним використанням можливостей геномів сільськогосподарських культур.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
- генетичні механізми формування ознак і властивостей;
- типи і значення взаємодії генів;
- основи генетики популяцій;
- дію законів спадковості і мінливості (фенотипічної, модифікаційної, генотипичної і мутаційної), закономірності гібридологічного аналізу;
- молекулярні та цитологічні основи спадковості, генетичні основи онтогенезу;
- закономірності успадкування ознак, успадкування при взаємодії алельних та неалельних генів, зчеплене успадкування;
- закономірності індукованого мутаційного процесу, мутагени навколишнього середовища та їх дію на живі організми
- завдання селекції;
- законодавчу і правову базу селекції та насінництва;
- біологічні основи селекції;
- суть селекційного процесу;
- методи створення поліморфізму в селекційній роботі;
- теоретичні засади і методи відбору селекційного матеріалу;
- принципи сортовивчення.
вміти:
- застосовувати теоретичні знання при розв’язані задач;
- правильно визначати типи взаємодії алельних та неалельних генів;
- будувати ділянки генетичних карт хромосом;
- розв’язувати генетичні задачі та тестові завдання різних рівнів складності;
- проводити гібридизацію культурних рослин;
- самостійно проводити генетичний аналіз успадкування ознак організмів;
- вільно володіти методами генетики та селекції, використовувати їх на практиці;
- доцільно використовувати закони, принципи і правила генетики;
- узагальнювати сучасні теоретичні знання в галузі єдиного комплексу природничого циклу дисциплін (біохімія, мікробіологія, генетика, екологія, біотехнологія);
- оцінювати дію мутагенів навколишнього середовища на спадковість живих організмів і планувати систему заходів захисту, запобігати генетичному забрудненню довкілля;
- здійснювати заходи захисту рослин від фітопатогенів з використанням генетичних методів.
планувати селекційний процес;
- розробити принципову модель майбутнього сорту;
- виконувати гібридизацію;
- розрахувати потреби у насінні і площі розсадників сортовипробування;
- складати посівні відомості і схеми розміщення селекційних посівів;
- розбивати поле і вирощувати селекційні посіви;
- проводити спостереження і обліки у селекційних посівах;
проводити добори в селекційному процесі і в насінництві
Навчальна програма розрахована на студентів, які навчаються за освітньо-кваліфікаційними програмами підготовки бакалавра. Програма побудована за вимогами кредитно-модульної системи організації навчального процесу у вищих навчальних закладах, рекомендованою Європейською кредитно-трансферною системою (ECTS).