4


Політики та соціальні гарантії 

Діяльність ТДАТУ спрямована на забезпечення гідних умов праці для своїх співробітників та надання високоякісної, практико-орієнтованої освіти для підготовки студентів до викликів ринку праці. Університет демонструє прихильність до високих стандартів праці, заснованих на національному законодавстві та політиках соціального захисту.

ТДАТУ дотримується вимог Кодексу законів про працю України та Закону України «Про оплату праці», які встановлюють мінімальні державні гарантії, включаючи виплату заробітної плати не нижче встановленого державою прожиткового мінімуму. Ці зобов’язання закріплені у Колективному договорі університету. Лише 6 із 615 співробітників (1%), які знаходились на простої, отримували заробітну плату нижче прожиткового мінімуму, що підтверджує високий рівень дотримання соціальних гарантій (звіт ректора).

Університет визнає права працівників та співпрацює з первинною профспілковою організацією співробітників, забезпечуючи свободу об’єднання та колективних переговорів для всіх працівників, включаючи жінок та міжнародні кадри, що гарантується Колективним договором. До профспілкової організації входять 615 співробітників університету, з них 418 осіб жінки (68%), що відображає активну участь жінок у захисті трудових прав. Колективний договір забороняє будь-яку дискримінацію у сфері праці за ознаками статі, гендерної ідентичності, сексуальної орієнтації, етнічного походження тощо. У ТДАТУ функціонує профспілкова організація, що здійснює діяльність функціонує відповідно до Положення про первинну профспілкову організацію співробітників і студентів ТДАТУ. У структурі профспілкової організації 5 профспілкових бюро факультетів, профбюро навчально-наукового інституту загальноуніверситетської підготовки, профбюро управління та АГВ, профбюро студентів та 7 комісій (організаційно-масова, з питань охорони праці, з культмасової роботи та оздоровлення, по контролю за громадським харчуванням, по роботі з молоддю, спортивно-масова, по роботі з ветеранами). Відповідно до пункту 1.8, профспілкова організація ТДАТУ підтримує свободу об’єднання та колективних переговорів для всіх, включаючи працівників не залежно від політичних, релігійних та інших переконань, статі, гендерної ідентичності, сексуальної орієнтації, етнічного, соціального та іноземного походження, тощо). Так, щорічно на засіданні трудового колективу університету, розглядається та затверджується Колективний договір між адміністрацією та профспілковим комітетом ТДАТУ. Згідно п. 2.7 Колективного договору забороняється будь-яка дискримінація у сфері праці, зокрема порушення принципу рівності прав і можливостей, пряме або непряме обмеження прав працівників залежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, гендерної ідентичності, сексуальної орієнтації, етнічного, соціального та іноземного походження, віку, стану здоров’я, інвалідності, підозри чи наявності захворювання на ВІЛ/СНІД, сімейного та майнового стану. При досягненні працівником пенсійного віку між відповідно до Закону України «Про наукову та науково-технічну діяльність»  може укладатися новий трудовий контракт з адміністрацією.

Політика щодо ліквідації дискримінації на робочому місці (за ознаками релігії, сексуальної орієнтації, статі, віку тощо) реалізується відповідно до Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації». Це зобов’язання також інтегровано у Кодекс академічної доброчесності університету. Університет дотримується принципів забезпечення рівних можливостей та прав всіх представників незалежно від їхньої статі, гендерної ідентичності, віку, національності, соціального стану тощо. Вимога щодо дотримання принципів гендерної рівності та соціальної інклюзії закріплені у Політиці ГРСІ ТДАТУ.

У ТДАТУ прийнята Політика щодо заборони сексуальних домагань та неналежної поведінки на робочому місці. Університет забороняє та суворо дотримується підходу «нульової толерантності», абсолютної нетерпимості та забороняє будь-які форми дискримінації або переслідування працівників/працівниць за ознакою расової, етнічної приналежності, національного походження, громадянства, релігії чи переконань, віку, інвалідності, статі, сексуальної орієнтації, гендеру, гендерної ідентичності або самовираження, вагітності, будь-яких станів, пов’язаних з вагітністю, сімейного стану або статусу цивільного партнерства, статусу військового чи ветерана, генетичної інформації, інформацію про осіб, які пережили домашнє насильство чи напад, через свою зовнішність, сімейні обов’язки, політичну приналежність, освіту або будь-які інші характеристики чи статус, який захищається законом.

ТДАТУ керується вимогами законодавства України та Політикою  щодо запобігання примусовій праці, торгівлі людьми та дитячої праці. Університет прагне до інклюзивного робочого середовища, яке є вільним від дискримінації, переслідування та помсти для всіх співробітників/співробітниць, кандидатів/кандидаток на працевлаштування, незалежно від того чи відрізняється їх статус і категорії соціальної захищеності.

Колективний договір встановлює чіткі умови праці (36 годин на тиждень для НПП) та гарантує тривалість міжзмінного відпочинку, що запобігає експлуатації.

ТДАТУ дотримується принципів рівної оплати за працю рівної цінності, що забезпечується єдиною тарифною сіткою для бюджетних установ. Заробітна плата, надбавки та доплати (за науковий ступінь, звання, вислугу років) є гендерно-нейтральними. Гендерна рівність підтримується через Колективний договір, який є об’єктом контролю з боку Профспілки та виборних органів. Гендерна рівність підтримується через Політику забезпечення рівних прав та можливостей, а також через Колективний договір, який є об’єктом контролю з боку Профспілки та виборних органів, зокрема вченої ради ТДАТУ. Згідного штатного розпису ТДАТУ та Колективного договору між адміністрацією та профспілковою організацією університету (п. 4.2, стор 8-9), заробітна плата усіх працівників університету, в незалежності від статті працівника, чітко регулюється та нараховується відповідно тарифікаційного розряду та забезпечує гендерну рівність. Розмір надбавок та доплат залежить від наукового ступеня, наукового звання або вислуги років. Право на додаткові відпустки та їх оплату в однаковому розмірі мають як жінки-працівники так і чоловіки-працівники. Відповідно до п. 29 Розділу 4 Статуту ТДАТУ адміністрація забезпечує своєчасні розрахунки з установами, банками, іншими організаціями, своєчасне і повне внесення платежів до бюджету, включаючи внески до Пенсійного фонду України, недопущення заборгованості по заробітній платі. Крім того, усі члени профспілкової організації університету мають право на отримання матеріальної допомоги незважаючи на посаду, стать або вік працівника.

В університеті запроваджено процедуру подачі апеляцій, оскарження рішень щодо прав, оплати праці, атестації та оцінки (наприклад, через Комісію із трудових спорів, Профспілкові органи та у судовому порядку), що гарантується КЗпПУ та внутрішніми положеннями про атестацію НПП. Однією з функцій Наглядової ради університету є здійснення громадського контролю за  використанням фінансових ресурсів університету, зокрема питання оплати праці. У випадку конфлікту пов’язаного із порушенням будь якого питання з гендерної рівності, зокрема оплати праці, працівник або студент університету має право звернутися до уповноваженої особи із запобігання корупції в університеті  або до голови профспілкового комітету ТДАТУ. В університеті дотримуються вимог нормативних документів, які регламентують процедури оскарження працівниками їх прав, зокрема і оплати праці: Порядок врегулювання конфліктних ситуацій та розгляду скаргПоложення про комісію з оцінки корупційних ризиків в ТДАТУ«Кодекс честі ТДАТУ» та інші.

Кількість співробітників у 2024 році в університеті складала 402 співробітника, з них 224 – науково-педагогічні працівники, зокрема 162 особи з науковим ступенем кандидата/доктора наук, з яких 95 осіб — жінки (58,6%). Співробітники працюють на основі укладених довгострокових трудових договорів на строк понад 24 місяці. Науковий ступінь мають 75% загальної кількості науково-педагогічних працівників. Співвідношення докторів наук до кандидатів становить приблизно 1:3, тоді як в Україні в цілому це співвідношення дорівнює 1:6. Такі показники були досягненні за рахунок безперервної підготовки наукових кадрів.

У ТДАТУ створено ефективну систему професійного розвитку викладачів на основі ідентифікації професійних потреб та індивідуальної траєкторії розвитку, що є формою заохочення та забезпечення гідної праці. Університет через функціонування Інституту підвищення кваліфікації та Вищої школи педагогічної майстерності реалізує програми підвищення кваліфікації з сучасної інженерії (TechnoMay-2024)  та Інноваційних технологій харчової промисловості (NoveFood-2024)  спільно з університетами-партнерами. Навчання викладачів SAP S/4HANA  та 3D моделюванню в Autodesk Inventor  (у рамках проєкту DigiTech) сприяє інтеграції передових ІТ-систем. У 2024 р. виробниче стажування обсягом 90 годин (3 кредити ЄКТС) пройшли 12 науково-педагогічних працівників університету на різних підприємствах та в установах:

  • Спаська сільська рада (Калуський р-н., Івано-Франківська обл.);
  • ТОВ «Навчальний центр «ФРЕШКОД»» (м. Запоріжжя);
  • Акціонерне товариство «Український науково-дослідний, проектноконструкторський та технологічний інститут трансформаторобудування» (м. Запоріжжя);
  • ТОВ «Перегіум» (м. Берегове, Закарпатська обл.) (3 особи);
  • Якимівська селищна військова адміністрація (м. Запоріжжя) (5 осіб).

За КПКВК 2201080 «Державні премії, стипендії та гранти в галузі освіти, науки і техніки, стипендії переможцям міжнародних конкурсів» затверджено асигнувань на звітний період у сумі 190,7 тис. грн., касові видатки на довічну стипендію склали 190,7 тис. грн. У 2024 році видатки загального фонду за КПКВК 2201160 «Підготовка кадрів закладами вищої освіти та забезпечення діяльності їх баз практики» затверджені кошти були в сумі 125431,3 тис. грн, сума була профінансована з Державного бюджету на 100%, та склала 125431,3 тис. грн. Із них було сплачено: – на виплату заробітної плати з нарахуванням 22% – 117229,4 тис. грн., що становить 93,5 % від загальної суми фінансування ;у т.ч. економія бюджетного фонду, яка була спрямована на виплати премії та матеріальної допомоги працівникам університету. Трудові і соціально-економічні відносини протягом звітного періоду між адміністрацією та трудовим колективом університету регламентувались і врегульовувались відповідно до умов діючого законодавства та Колективного договору. Посадові оклади співробітників університету формуються відповідно до Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників бюджетної сфери з урахуванням їхніх кваліфікаційних вимог. Адміністрація серйозно посприяла своєчасній виплаті авансу та заробітної плати співробітникам університету та стипендії здобувачам освіти. Відповідно до чинного законодавства та Положення про преміювання, в межах затвердженого фонду заробітної плати, співробітникам ТДАТУ було сплачено матеріальне заохочення у вигляді премій. З метою поліпшення матеріального становища співробітників та студентів кожного року виділяється значна сума на виплати матеріальної допомоги (таблиця 10.1). Джерела виплат мають диференційований характер: це і за рахунок адміністрації університету, і за рахунок Благодійного фонду «Таврія», і за рахунок профспілкового комітету. Зокрема, у 2024 році адміністрацією університету виділено матеріальної допомоги співробітникам та здобувачам вищої освіти на загальну суму – 2 472 841,27 грн. У цілому на матеріальну допомогу співробітникам та студентам з 01.01.24 по 31.12.24 рр. було виділено з усіх джерел 3081441,27 грн., студентам призначаються академічні та соціальні стипендії. Академічну стипендію отримують студенти, які навчаються за рахунок коштів загального фонду державного бюджету.

Організація планування та проведення практичної підготовки студентів

університету здійснювалась відповідно до вимог Закону України «Про вищу освіту», «Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України», «Положення про проведення практики студентів ТДАТУ»; «Положення про організацію та проведення закордонної практики студентів ТДАТУ», наказів ректора та рішень ректорату і Вченої ради університету. Стан практичної підготовки здобувачів вищої освіти університету та заходи щодо формування нових підходів в її організації розглядались на засіданнях вчених рад університету і факультетів, ректорату, деканатів та випускових кафедр. Особливістю організації практичної підготовки у 2024 році були труднощі із пошуком нових баз практик, що пов’язано із запровадженням воєнного стану, окупацією значної частини Південного регіону та, як наслідок, тимчасовим припиненням роботи базових підприємств і установ. Для формування у студентів достатніх професійних навичок у прийнятті самостійних рішень в умовах конкретного виробництва, оволодіння сучасними методами та формами організації праці, знаряддями праці в обсязі їх майбутньої спеціальності, бажання систематично оновлювати свої знання й творчо їх застосовувати в практичній діяльності задіяні були 15 випускових кафедр університету. Так у звітному році навчальними планами з усіх спеціальностей і освітніх програм було заплановано 133 навчальних і виробничих практик (88 навчальних, 45 виробничих). З 88 навчальних практик 44 є складовою частиною навчальних дисциплін. Усі практики студентів за напрямами підготовки та спеціальностями в повному обсязі забезпечені навчально-методичною документацією: робочими програмами і методичними вказівками.

Одним з важливих елементів навчального процесу є виробнича практика, яка спрямована на закріплення теоретичних знань, отриманих здобувачами у період навчання. Протягом року до виробничої практики за кордоном було залучено 25 здобувачів. Найбільшою популярністю серед здобувачів користуються Велика Британія (11 здобувачів) та Чеська республіка (4 особи). Здобувачі також проходили практику на підприємствах Німеччини, Австрії, Латвії, Угорщини, Австрії. Виробничу практику за кордоном проходили студенти спеціальностей:

  • «Агроінженерія» – 1 особа;
  • «Галузеве машинобудування» – 4 особи;
  • «Прикладна механіка» – 3 особи;
  • «Економіка» – 1 особа;
  • «Маркетинг» – 2 особи;
  • «Туризм» – 2 особи;
  • «Готельно-ресторанна справа» – 8 осіб;
  • «Харчові технології» – 4 особи.

На період дії правового режиму воєнного стану Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» виїзд за межі країни громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років забороняється, тому деякі зі здобувачів вищої освіти не могли виїхати за програмами обміну та для проходження виробничої практики. Важливим завданням є практична підготовка здобувачів, тому ТДАТУ одним із перших закладів вищої освіти в Україні розпочав впроваджувати дуальну форму здобуття освіти та став активним учасником експерименту Міністерства освіти і науки України з впровадження пілотного проекту з підготовки фахівців за дуальною формою. За цей час відпрацьовано нормативно-правову базу та створено потужну мережу підприємств-партнерів. Початок повномасштабного вторгнення рф призвело не тільки до втрати більше 90% підприємств-партнерів на тимчасово окупованій території, тому у 2024 році було продовжено роботу з пошуку підприємств-партнерів для реалізації дуальної форми здобуття освіти. У 2024 році партнерами є провідні підприємства Дніпропетровської, Сумської, Кіровоградської, Полтавської та інших областей України. Найбільш потужні підприємства-партнери з дуальної форми — це ПАТ Роменський завод «Тракторозапчастина» (м. Ромни), ПАТ «Запоріжжяобленерго», ТОВ «Мотор-Січ», ПАТ «Запоріжсталь», ПрАТ «Запоріжполімертара», м. Запоріжжя, МХП (Миронівський хлібопродукт).

Загальний контингент здобувачів ТДАТУ станом на 01.01.2025 р. склав  5695 осіб. У ТДАТУ створена політика практико-орієнтованого навчання, тому усі освітні програми передбачають проходження виробничої практики на підприємстві понад 1 місяць. Тому, кількість студентів, що мають робочий досвід понад 1 місяць, станом на 01.01.2025 р. складає 3082 особи. Окрім забезпечення гідних умов праці та практичної підготовки здобувачів ТДАТУ має приклади успішної Інтеграції у ринок праці та вплив на економічне зростання. ТДАТУ здійснює моніторинг працевлаштування. МОН України оприлюднило звіт із Моніторингу працевлаштування випускників, де оцінка зайнятості випускників ТДАТУ становить 44.89, а показник працевлаштування — 1.05, що підтверджує ефективність підготовки. В Університеті створено ефективну систему професійного розвитку викладачів на основі ідентифікації їх професійних потреб, визначення індивідуальної траєкторії професійного розвитку і реалізації комплексу заходів, що сприяють забезпеченню підвищенню фаховості викладачів. Систематичний моніторинг рівня професіоналізму викладання сприяє коригування існуючих програм професійного розвитку та враховується при планування напрямів підвищення кваліфікації на новий календарний період. На кафедрах ТДАТУ протягом 2024 року пройшли стажування викладачів фахових коледжів загальною чисельністю 122 особи з Бердянського (20 осіб), Василівського (27 осіб), Мелітопольського (23 осіб), Ногайського (22 особи) та Оріхівського (30 осіб) фахових коледжів.