Динамічні зміни в світі, суспільстві, свідомості людей, викликані глобальними загрозами людству, серед яких і пандемія COVID-19, вплинули на всі сфери життєдіяльності суспільства, зокрема і роботу закладів вищої освіти в період дистанційного навчання. В Україні є міста, у яких вже не перший рік заклади вищої освіти успішно працюють з використанням дистанційної форми навчання, а є віддалені населені пункти у яких не чули про таку освіту.

На засіданні кафедри ТСС АПК було наголошено на тім, що Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного приймає в свої обійми вступників з усіх куточків країни і повинен забезпечити якісну освіту не зважаючи на жодні виклики, зокрема, карантинні обмеження, пов’язані з пандемією COVID-19. Було відмічено, що дистанційне навчання, якщо воно якісно організовано, може дати студентам і слухачам не менше можливостей ніж традиційне навчання.

Перше завдання сучасного викладача – це формування у здобувачів вищої освіти ініціативи і активності. На заняттях вони сидять, слухають, пишуть, але проаналізувати, сформувати власну думку, пов’язати пройдений матеріал з сучасними тенденціями розвитку науки не завжди можуть. Потребують удосконалення і їхні аналітичні навички. Теж саме стосується формування і висловлення власної думки. Завдання з формування плану виходу з будь-якої проблемної ситуації, іноді викликає у здобувачі вищої освіти паніку. Вони приходять до університету зі шкіл, які працювали в звичайному традиційному режимі, тобто був контакт вчителя і учня. Але отримавши якісні теоретичні знання вони не завжди можуть використовувати їх на практиці. Тобто класичний вислів: «Теорія без практики мертва і безплідна, практика без теорії безкорисна і пагубна» діє. Натомість, так сталося, що університет вже півроку працює в дистанційному режимі. За цей час ми напрацювали певний досвід, навчилися і викладачі й студенти (слухачі) використовувати інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі. Дистанційне навчання має різні форми, режими і технології, які використовуються як окремо так і в поєднанні між собою.

Синхронний режим дистанційного навчання ми використовуємо для лекційних занять, коли викладач та студенти одночасно перебувають у веб-середовищі за допомогою відеоконференцій, чатів, соціальних мереж. Асиметричний режим дистанційного навчання, коли учасники взаємодіють між собою із затримкою в часі, передбачає використання форумів, електронної пошти, соціальних мереж тощо дуже зручний для самостійної, індивідуальної роботи та контрольних заходів.

Як показала практика, контрольні заходи проведені в асинхронному режимі, при цьому з використанням не тестових, а відкритих питань з наданням аргументованих і підтверджених практичними заходами відповідей, значно ефективніше формують у студентів уміння застосовувати на практиці отримані теоретичні знання. Негативом асиметричного режиму є, перш за все, збільшене в рази часове навантаження на викладача, оскільки текстові відповіді на декілька сторінок необхідно уважно перечитувати і по кожному робити певні зауваження чи правки, відправляти студенту для зворотного зв’язку і знову перечитувати. Але викладачі повинні приділити студентам стільки уваги, щоб вони: 1) зацікавилися і прониклися вивченням фахових дисциплін; 2) постійно мали індивідуальний зворотний зв’язок через будь-які засоби комунікації з викладачем; 3) обов’язково мали колективний зворотний зв’язок на лекційних та практичних заняттях; 4) розвивали і формували в собі професійні навички.

Вже багато років поспіль в ТДАТУ працює Освітній портал, на якому розміщені всі навчальні дисципліни і який став основою дистанційного навчання в університеті. Його перевагою є те, що викладач може будь-коли вносити на свій електронний курс нові матеріали, адже друковані підручники допоки друкуються вже часто застарівають, а мобільність подачі матеріалу через дистанційне навчання на Освітньому порталі значно наближує теорію до практики. В наш час це надзвичайно актуально.

Доцент кафедри ТСС АПК Наталя Болтянська