27 листопада 2024 року відбулась Міжнародна науково-практична конференція «Дуальна освіта як одна з форм поліпшення якості підготовки фахівців». Її організатором виступили Міністерство освіти і науки України, Науково-методичний центр ВФПО у партнерстві з Фондом ім. Фрідриха Еберта в Україні.
Мета заходу було аналіз проблем та викликів упровадження підготовки фахівців за дуальною формою в закладах освіти та підприємствах-партнерах під час війни, імплементація концепції дуальної освіти в освітній процес закладів освіти та визначення перспектив розвитку дуальної освіти в Україні.
Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного на конференції представляв перший проректор Олександр Ломейко. У свої доповіді він презентував кращі практики із впровадження змішаного навчання та дуальної форми здобуття освіти в умовах релокації ЗВО, яким на сьогодні є ТДАТУ.
В 2024-2025 навчальному році, відповідно до наказу ректора університету та з метою підвищення рівня практичної підготовки здобувачів вищої освіти ТДАТУ у 1 семестрі 2024-2025 навчального року освітній процес було переведено у змішану (аудиторно-дистанційну) форму навчання.
Для її реалізації були укладені угоди із провідними аграрними фаховими коледжами України, а саме на базі Іллінецьким аграрним фаховим коледжем у Вінницькій області та Немішаєвським фаховим коледжем НУБіП.
Здобувачі вищої освіти ТДАТУ зі спеціальностей «Агроінженерія», «Агрономія», «Садівництво і плодівництво», «Харчові технології» та «Галузеве машинобудування», а також частково «Цивільна безпека» та «Геодезія та землеустрій» проходили очне навчання в спеціалізованих лабораторіях і на виробничих площадках коледжів. Для організації освітнього процесу було затверджено відповідний графік навчального процесу та розклад занять.
Крім того, змішана форма навчання була запроваджена на факультеті економіки та бізнесу. Практичні заняття відбувалися на базі Запорізького національного університету в обладнаній в укритті аудиторії. Здобувачі вищої освіти зі спеціальностей «Менеджмент», «Маркетинг» та «Підприємництво та торгівля» отримали теоретичні та практичні навички за фаховими освітніми компонентами, зокрема іміджіологія та піар, мистецтво ведення переговорів, а також було проведено тренінг на тему «Ресурси для досягнення цілей».
Отже, не зважаючи на релакацію закладу освіти одним з основних завдань в освітньому процесі ТДАТУ є якісна практична підготовка відповідно до вимог ринку праці.
Слід зазначити, що університет ще у 2014 році один з перших закладів вищої освіти в Україні розпочав впроваджувати дуальну форму здобуття освіти та був активним учасником експерименту Міністерства освіти і науки України з впровадження пілотного проекту з підготовки фахівців за дуальною формою.
За цей час було відпрацьовано відповідну нормативно-правову базу та створено потужну мережу підприємств-партнерів. Але нажаль, початок повномасштабного вторгнення рф призвело не тільки до втрати більше 90% підприємств-партнерів на тимчасово окупованій території, а й фактично з нуля у 2022 році розпочали дуальну освіту за освітніми програмами.
Слід відзначити, що якщо раніше дуальне навчання відбувалося переважно на підприємствах м. Мелітополь і Запорізької області, то зараз нашими партнерами є провідні підприємства Дніпропетровської, Сумської, Кіровоградської, Полтавської та інших областей України.
Найбільш потужні підприємства-партнери з дуальної форми:
- ПАТ Роменський завод «Тракторозапчастина», м. Ромни
- ПАТ «Запоріжжяобленерго»
- ТОВ «Мотор-Січ»
- ПАТ «Запоріжсталь»
- ПрАТ «Запоріжполімертара», м. Запоріжжя
- МХП (Миронівський хлібопродукт).
Особливо хочеться відзначити проходження ДФЗО на Роменському заводі «Тракторзапчастини» (Сумська область) зі спеціальності «Галузеве машинобудування», де здобувачі проходять навчання за груповим методом, тобто є окремий графік навчального процесу, навчальний план та індивідуальний навчальний план на всю групу здобувачів. Під керівництвом наставника здобувачі мають можливість отримувати вкрай важливі навички, перш за все, роботи та обслуговуванню верстатів з числовим програмним керуванням.
Враховуючи умови роботи в енергетичній галузі, а також виклики пов’язані із руйнуванням агресором рф енергетичних підприємств дуальна форма здобуття освіти зі спеціальності «Електроенергетика, електротехніка і електромеханіка» на підприємствах ПАТ «Запоріжжяобленерго» та інших енергетичних підприємствах є вкрай важливою, як для самих здобувачів, так і допомога у відновленні енергетики в України.
Наведена практика Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного, підтверджує, що в умовах релокації ЗВО та навіть повної втрати матеріально-технічної бази, впровадження змішаної та дуальної форми здобуття освіти дозволяють підвищити рівень практичної підготовки та забезпечують високу якість освітніх програм.





