Влітку цього року викладачі кафедр маркетингу та економіки Таврійського державного агротехнологічного університету пройшли стажування в Ізраїльському Міжнародному учбовому центрі «Кармель» ім. Голди Меір за темою «Підтримка жіночого підприємництва як фактор стійкого розвитку».
Це стало можливим завдяки підтримці «Українського проекту бізнес-розвитку плодоовочівництва» та Ізраїльського агентства міжнародного співробітництва MASHAV. Він був створений наприкінці 50-х років та сприяє світовому господарському та соціальному прогресу шляхом підготовки кваліфікованих спеціалістів та передачі сучасних технологій.
Метою даного курсу є сприяння забезпеченню гендерної рівності та сталого розвитку шляхом вивчення можливості створення малого бізнесу в якості джерела отримання доходів і зайнятості в екологічно безпечній і соціально інклюзивній обстановці.
В рамках стажування активно обговорювалися актуальні проблеми підприємництва. Учасники отримали уявлення про різні моделі систем підтримки малого і середнього бізнесу, гендерно-сенситивну політику в сфері підприємництва, систему підтримки мікро- та макропідприємнцитва, а також ознайомились з практикою соціального підприємництва. Крім того, були розглянуті різні аспекти планування, розвитку, управління малими підприємствами, стратегії маркетингу і брендінгу для малого бізнесу.
Було організовано учбові візити до установ підтримки малих бізнесів і малі підприємства, соціальної спрямованості. Так, слухачі курсів відвівали Стартап-центр в Тель-Авіві, який безкоштовно надає коворкинг простір для робити підприємців, інформаційну підтримку та сприяє пошуку інвесторів для стартап проектів. Також учасники курсу ознайомились з особливостями роботи Ізраїльського агентства малого і середнього бізнесу, метою діяльності якого є встановлення дружніх відносин і підписання спільних угод в цілях підтримки малого і середнього бізнесу, просування спільних проектів, участь у міжнародних конгресах і конференціях з питань підтримки та розвитку малого і середнього бізнесу, діяльність в рамках регіональних систем, обмін інформацією про інструменти підтримки малого та середнього бізнесу.
Відвідування таких підприємств, як «Ecommunity», «Moona», ювелірної компанії «YVEL» та корпорації Hameshakem дозволило ознайомитись з сутністю, цілями, особливостями та практикою соціального підприємництва Ізраїлю.
Виявити і змінити стереотипи мислення, навчитися бачити і використовувати можливості, розвинути підприємницьку свідомість допомогла гра FreshBiz, націлена на розвиток підприємницького і творчого бізнес-мислення. Учасники курсу за ігровим полем розвивали власний бізнес так само, як це відбувається з ними в реальному житті.
Представники країн-учасниць (Україна, Вірменія, Узбекистан, Казахстан, Таджикистан, Киргизстан) впродовж курсу мали можливість для спільної праці, спілкування, обмінювалися ефективним досвідом підприємництва, розповідали про його особливості, проблеми та перспективи розвитку.
Під керівництвом пані Малинки Копарановой, старшого співробітника з соціальних питань, координатора гендерних програм Європейської Економічної Комісії ООН було проведено круглий стіл учасників курсу за темою «Системи підтримки малого бізнесу в країнах СНД: успіхи і проблеми». Впродовж дискусії обговорювалися економічні проблеми країн, пропозиції щодо їх вирішення та можливості кожної країни для реалізації цілей стійкого розвитку.
За підсумками стажування відбулася презентація інноваційних ідей учасників курсу з використанням бізнес-моделі Canvas, яка є одним з інструментів стратегічного управління підприємством та дозволяє зробити опис запропонованого проекту і проаналізувати модель бізнесу з позицій її ефективності та можливостей розвитку.
Програма стажування була складена грамотно, професійно і душевно. Було передано безцінний досвід і знання, а також надана унікальна можливість відвідати знамениті туристичні місця Ізраїлю, спостерігати іншу країну і її особливості зсередини протягом тривалого періоду часу.
Отриманий досвід стажування, співпраці і спілкування дозволив піднятися на ще одну освітню сходинку викладачам ТДАТУ та сприяє удосконаленню їх науково-педагогічної діяльності та передачі отриманих знань студентам.
Н.О. Шквиря, к.е.н., доцент кафедри маркетингу









