31 травня 2024 р. у Таврійському державному агротехнологічному університеті імені Дмитра Моторного відбулась традиційна щорічна науково-методична конференція «УДОСКОНАЛЕННЯ ОСВІТНЬО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ». У заході взяли участь науково-педагогічні працівники й аспіранти ТДАТУ, Запорізького національного університету, Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» та ін.

Конференцію було присвячено актуальним питанням освітньо-виховного процесу, зокрема дистанційної освіти, використанню інноваційних технологій у викладанні дисциплін, неформальної освіти, впровадженню в освітні компоненти наукових розробок викладачів ТДАТУ тощо.

З вітальним словом виступив ректор університету, д.т.н., професор Сергій Кюрчев, який наголосив на постійно змінюваних умовах, в яких мають реалізувати себе молоді фахівці. Тож важливим завданням закладу вищої освіти він уважає використання таких підходів до освітньо-виховного процесу, які б забезпечили підготовку висококваліфікованого, конкурентоспроможного фахівця будь-якої галузі знань, зробили цей процес ще більш ефективним та якісним.

Перший проректор, к.т.н., доцент Олександр Ломейко підкреслив виняткову важливість проведення таких науково-методичних конференцій із обміну досвідом викладання дисциплін технічного, економічного, аграрного, суспільно-гуманітарного та ін. спрямування; формування етичних, загальнолюдських, національних, корпоративних цінностей. Він подякував деканатам та кураторам академічних груп, наголосив, що навіть у часи повномасштабного вторгнення вже багато зроблено для забезпечення якісної вищої освіти, але щоразу виникають нові виклики, подолання яких вимагає лише спільних зусиль.

На пленарному засіданні були виголошені доповіді провідних фахівців університету, які торкались різних векторів освітньо-виховного процесу у вищій школі, а відтак викликали жваве обговорення.

Декан факультету економіки та бізнесу, д.е.н., професор Ірина Колокольчикова у доповіді «Проблематика дистанційного навчання у світі та Україні» презентувала статистичні дані опитувань щодо мотивації навчання здобувачів освіти в нашій країні та за кордоном, переваг і недоліків дистанційної форми навчання, ефективних форм проведення занять і контролю знань тощо. Були визначені проблемні питання, які ще потребують особливої уваги дослідників, та надані конкретні пропозиції з удосконалення дистанційного освітнього процесу з урахуванням реалій сьогодення та особливостей і потреб сучасної молоді.

Із іноземною системою вищої аграрної освіти ознайомив присутніх завідувач кафедри рослинництва та садівництва ім. проф. В.В. Калитки, к.с.-г.н., доцент Максим Колесніков. У доповіді «Особливості вищої аграрної освіти в Нідерландах» він розповів про рівні освіти та освітні траєкторії, можливості набуття практичного досвіду в закладах професійної та вищої освіти різних рівнів у цій країні, акцентував увагу на специфіці міждисциплінарних проєктів та варіантах дуальної освіти тощо. У процесі обговорення виступу спікера було виявлено, що дискусійним і досі залишається питання імплементації цього досвіду в українську систему освіти, що потребує додаткового студіювання.

Начальник Навчально-наукового центру ТДАТУ, д.філол.н., професор Тетяна Шарова розглянула у своїй презентаційній доповіді «Штучний інтелект в освіті: свідомий вибір» переваги й виклики, з якими стикаються освітяни, звертаючись до відповідних онлайн-ресурсів. Було розглянуто такі аспекти: забезпечення доступності навчання засобами ШІ, контролю результатів та коригування освітнього процесу, застосування інноваційних методів навчання засобами ШІ та ін. З іншого боку, виявлено ряд пересторог, які впливають як на ефективність та якість підготовки майбутніх фахівців, так і на професійний розвиток самих педагогів. Зроблено підсумок про необхідність свідомого підходу до використання ШІ та його продуктів, що забезпечить прогрес та позитивні результати.

На актуальності виховання справжніх громадян України в сьогоденні наголосила у своїй доповіді «Підходи до патріотичного виховання в освітньому процесі» доцент кафедри менеджменту та публічного адміністрування, к.н. з держ.упр. Юлія Вороніна. Спікерка розкрила найефективніші форми патріотичного виховання в онлайн- та оффлайн-режимі, систематичності цього процесу, застосування елементів під час викладання дисциплін загального та фахового спрямування. Цінності, закладені в молодому поколінні, визначатимуть напрямок розвитку та відбудови країни, дозволять не допустити повторення воєнних дій.

Обговорення актуальних проблем освітньо-виховного процесу надалі продовжилось у секційних засіданнях відповідно до сфери зацікавлень і потреб викладачів та здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня.