Важливе значення для інноваційного розвитку українського суспільства має підвищення якості вищої освіти, що має не лише педагогічний чи суто науковий, а й соціальний, політичний та управлінський контекст. Тому проблема забезпечення якості вищої освіти України набуває особливої актуальності. Про це свідчать державні програми розвитку вищої освіти, а також Закон «Про вищу освіту», в якому вперше з’являється окремий розділ, що присвячується проблемам забезпечення якості вищої освіти в Україні.

22 жовтня 2019 року в Запорізькому національному  університеті відбувся круглий стіл «Нова процедура акредитації освітніх програм: як покращуватиметься якість?» за участю спікера – заступника голови Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, професорки Стукало Наталії Вадимівни та представників  всіх закладів вищої освіти Запорізької області.

Наталія Вадимівна розповіла присутнім про мету заснування Національного агентства та його структуру. Вона зазначила, що приводом для створення в 2014 році Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти стало приєднання України до Болонського процесу. Однак з об’єктивних причин лише у 2017 році був оголошений новий конкурс, під час якого 23 експерти агентства (із них 2 студенти і 3 роботодавці) відбиралися іноземними й вітчизняними фахівцями. А тільки з 2019 року вони розпочали свою діяльність. І на сьогодні важливою частиною їхньої роботи є інформаційні зустрічі з представниками закладів вищої освіти різних регіонів України.

Під час заходу були презентовані та обговорені:

– положення про акредитацію освітніх програм – затверджене МОН і офіційно оприлюднене 27.08.2019;

– методичні рекомендації для експертів з акредитації освітніх програм;

– порадник із заповнення відомостей про самооцінювання освітньої програми;

– започаткування центрів внутрішнього забезпечення якості освітніх послуг в українських ЗВО.

Учасники мали змогу дізнатись детальніше про процедуру акредитації освітніх програм та задати актуальні питання пані Наталії. Вона наголосила: «Ми оцінюємо не результати підготовки здобувачів вищої освіти, а систему. Якщо вона працює, експерти це побачать». Було підкреслено, що акредитація – абсолютно добровільна процедура, ініціатором якої виступає заклад вищої освіти. Крім того, представники Національного агентства повністю відійшли від паперових варіантів документів, потрібних для акредитації, уся необхідна інформація буде подаватися в онлайн-режимі. Усі експерти агентства проходитимуть стадію відбору, тренінгів, тестувань і навчання. До їхніх повноважень входить надавати експертну оцінку акредитованої освітньої програми після спілкування зі студентами, роботодавцями, колегами й адміністрацією ЗВО. Такі експерти мають також надавати консультативну допомогу, наводити приклади вдалих практик інших закладів вищої освіти країни, які допоможуть виправити недоліки й підвищити якість освітньої програми.

Вона наголосила, що під час підготовки до акредитації на всіх її етапах необхідно активно залучати здобувачів вищої освіти. Йшлося також про те, що навчальні програми мають бути реальними, відповідати вимогам сучасного ринку праці тощо.

Нові підходи до акредитації освітніх програм спричинили жваве обговорення і дискусію. Зокрема, освітян цікавили такі питання, як заповнення звіту самооцінювання та підтверджуючі документи, чи включатиме процедура акредитації освітніх програм перевірку рівня знань студентів (ККР),  модернізація освітніх програм, чи існують єдині вимоги до силабуса й індивідуальної траєкторії навчання студентів, неформальна освіта, повноваження центру внутрішнього забезпечення якості тощо. Насамкінець свого виступу вона підкреслила необхідність таких зустрічей та подякувала запорізьким освітянам за цікаві запитання, небайдужість і готовність до якісних змін.

Від Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного у заході брали участь перший проректор, професор Скляр Олександр Григорович та завідувач відділу моніторингу якості освітньої діяльності Скляр Радміла Вікторівна.

За матеріалами відділу моніторингу якості освітньої діяльності