У ВСП “Новокаховський фаховий коледж ТДАТУ” відбувся семінар кураторів академічних груп.

На порядку денному були актуальні робочі питання:

Куратор групи як ключовий суб’єкт виховної системи закладу освіти (Олена Вітовщик – заступник директора з виховної роботи).

Інноваційні комунікативні технології в роботі куратора. Використання штучного інтелекту: «Всі говорять про ШІ…» (Оксана Вачаєва – куратор групи ГЗ9120).

Психологічні аспекти взаємодії викладача зі студентами (Вікторія Тарасова – практичний психолог, куратор групи МТ9122).
Куратор групи є ключовою фігурою в системі виховання закладу освіти, особливо в фаховій передвищій освіті. Він відіграє важливу роль у формуванні гармонійного розвитку та соціалізації здобувачів освіти.

Сьогодні спостерігається з боку суспільства нерозуміння важливості виховання студентів. Йде апеляція на те, що у коледж приходить вже сформована особистість, яка має свою групу цінностей, якостей, свій індивідуальний простір, куди викладач не може втручатися. Але сприйняття освіти як джерела надання лише освітніх послуг – помилка. Проблема відсутності ціннісних орієнтирів стала «надбанням», яке поширилось практично на всі сфери діяльності суспільства. Особливо глибоко вона проникає туди, де загострюються соціально-культурні та політичні розбіжності, що характерно й для України, особливо в умовах війни.

Заступник директора з виховної роботи Олена Вітовщик наголосила, що досвід роботи кураторів ВСП «Новокаховський коледж ТДАТУ імені Дмитра Моторного» демонструє, що навчання, яке виключає духовно-моральну складову й орієнтується лише на передачу максимального обсягу знань та освоєння технологій, не забезпечує професійної успішності фахівця й неминуче спричиняє кризу соціально-культурної та особистісної ідентичності.

У своїй діяльності куратор досягає бажаних результатів за умови, якщо займає стосовно здобувача освіти позицію старшого колеги, володіє необхідним стилем спілкування, який допомагає йому переконувати, радити, уважно вислуховувати студентів, підтримувати та пропагувати цінне, тактовно застерігати від можливих помилок.

Використання штучного інтелекту в освітньому процесі може значно полегшити роботу викладача і куратора, а також відкрити широкі можливості для покращення навчання та створення сприятливих умов для розвитку кожного студента.

Досвідом використання штучного інтелекту в освітньо-виховному процесі поділилася куратор групи ГЗ9120 Оксана Вачаєва, проаналізувавши позитивні моменти:

  • індивідуалізація навчання; оптимізація управління освітньо-виховним процесом;
  • автоматизація оцінювання;
  • створення інтерактивних навчальних матеріалів; прогнозування успішності.

Учасники семінару обговорили й негативні сторони використання штучного інтелекту:

  • втрата робочих місць у сферах, де рутинні операції виконує комп’ютер;
  • приватність та безпека – збір та аналізу великих обсягів особистих даних;
  • етичні питання – відповідальність за дії, відсутність емпатії, вплив на суспільство;
  • залежність від технології – втрати навичок та здібностей людей; серйозні наслідки та небезпека від хакерських атак.

Взаємодія куратора зі студентами охоплює різноманітні психологічні аспекти, які впливають на якість навчання та сприйняття інформації. Це – емоційна підтримка; підтримка самооцінки; створення відкритого середовища; врахування індивідуальних особливостей здобувачів освіти; мотивація до саморозвитку.

Які саме існують психологічні аспекти взаємодії викладача зі студентами та як їх застосувати на практиці доповіла практичний психолог коледжу, куратор групи МТ9122 Вікторія Тарасова.

Серед типових стилів педагогічного спілкування було виділено наступні:

  1. Спілкування на основі захоплення спільною творчою діяльністю.
  2. Спілкування на основі дружньої прихильності.
  3. Спілкування – дистанція.
  4. Спілкування-залякування.
  5. Спілкування-загравання.

Для подолання бар’єрів у професійно-педагогічному спілкуванні й забезпеченні повноцінного діалогу між педагогами та студентами учасники семінару визначили основні правила і норми поведінки, які будуються на засадах коректності, поваги до студента, розуміння його індивідуальності.