Виробнича практика «Діяльність на ринку фінансових послуг» – це один із важливих компонентів формування загальних і фахових компетентностей майбутніх фінансистів.

Метою виробничої практики є поглиблення та закріплення теоретичних знань, отриманих здобувачами вищої освіти у процесі вивчення теоретичних дисциплін «Банківська справа» та «Страхова справа», здобуття практичних навичок, ознайомлення безпосередньо в установах та організаціях з реальним процесом надання фінансових послуг, відпрацювання професійних вмінь і навичок зі спеціальності. Проводилася виробнича практика на базі організацій та установ, що відповідають вимогам спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» та програмі практики «Діяльність на ринку фінансових послуг».

Відповідно до навчального плану спеціальності «Фінанси, банківська справа та страхування» у здобувачів вищої освіти 4 та 2 С курсу протягом 5 тижнів тривала виробнича практика:

1-2 тижні – проходження онлайн-практики в АТ КБ «Приватбанк»;
3 тиждень – проходження онлайн-практики в АТ «UKRSIBBANK»;
4 тиждень – проходження практики на базі страхових компаній ПрАТ СК «Оранта-Січ», ПрАТ СК «ПЗУ Україна», ПАТ НАСК «Оранта» та «СК Євроінс Україна»;
5 тиждень – проходження курсу «Продажі і комунікації» на платформі Освітнього Хабу Києва.

У процесі практичної підготовки здобувачам була надана можливість ознайомитись з тим, як працюють страховики та банкіри у реальних умовах: як спілкуються з клієнтами; як пропонують свої послуги та працюють з «відмовами»; який асортимент послуг мають та в чому їх особливості; як правильно укладати договори страхування, кредитування, депозитну угоду тощо.

Робота з архівом дозволила ознайомитись з пакетами документів, необхідних для здійснення страхових та банківських послуг.

Студенти, які проходили навчання в АТ КБ «Приватбанк» та АТ «UKRSIBBANK» мали можливість пройти онлайн-практику та отримати сертифікат. За умовами онлайн-практики, практиканти, які виконали онлайн-завдання на 90 балів і вище були занесені до кадрового резерву банків.

Проходження виробничої практики на базі страхових компаній передбачало ознайомлення з їх діяльністю, переліком та змістом страхових послуг, що надаються страховиком, особливостями діловодства та укладання договорів страхування, навичкам спілкування та надання консультацій з клієнтами компаній.

Одним з етапів проходження виробничої практики було опанування онлайн-курсу «Продажі і комунікації». Вимогами сьогодення є формування у фахівців фінансового сектору навичок з продажів і комунікацій, оскільки важливою складовою їх професійної діяльності є взаємодія з клієнтами. Мистецтво укладати вигідні контракти у бізнес середовищі, надавати якісні банківські та страхові послуги пов’язане не тільки із знанням специфіки діяльності, а й психологією ведення переговорів. Останнє є найважливішою складовою формування soft skills майбутніх фахівців. Підтвердженням успішного завершення курсу є отримані здобувачами сертифікати.

По закінченню виробничої практики викладачами кафедри був проведений захист звітів у режимі відеоконференції, за допомогою платформи ZOOM. Кожним здобувачем, крім звіту з виробничої практики, була підготовлена презентація про результати практичної підготовки.

У процесі захисту з’ясували, що в цілому рівень теоретичної підготовки студентів спеціальності «Фінанси, банківська справа та страхування» є достатнім для виконання конкретних практичних завдань як у галузі страхування, так і в банківській сфері. Але, є й певні недоліки. Так, на думку здобувачів, під час викладання дисциплін «Страхова справа» та «Банківська справа», недостатньо висвітлені питання, що розкривають «секрети» вільного спілкування з клієнтами. На їх думку, було б доцільно ввести до навчального плану спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» навчальну дисципліну «Продажі та комунікації».

Здобувачі також висловили побажання, під час проходження онлайн-курсів, мати можливість самостійно обирати їх тематику, що в майбутньому допоможе сформувати компетентності висококваліфікованого фахівця у сфері фінансів. Отже, було прийнято рішення обов’язково включити теми з продажів та комунікацій у робочі програми дисциплін та запрошувати професійних стейкхолдерів для проведення майстер-класів з даних питань.

Наталія Радченко, Наталя Рубцова
доценти кафедри фінансів, банківської справи та страхування