Сучасні роботодавці – керівники агропідприємств – бачать підлеглих професіоналами своєї справи, з вільною англійською, здатних креативно мислити і приймати неординарні рішення, вміння працівника представляти перспективу, пропонувати щось нове для розвитку компанії, щоб підтримувати її конкурентоспроможність і просувати продукцію на зовнішньому ринку.

У світі останніх геополітичних подій і змін на ринку продажів плодоовочевої продукції попит на особливі кадри зріс і в агрономічному секторі. Ось чому одним з пріоритетних напрямків в роботі Українського проекту бізнес-розвитку плодоовочівництва став розвиток трудових ресурсів.

Український проект розвитку плодоовочівництва, що діє в Україні з 2008 року, спочатку охоплював Запорізьку область та Крим. У 2014 році Проект отримав приставку «бізнес», відповідно робота проекту була переорієнтована, з того часу UHBDP працює в 4-х областях: Запорізькій, Миколаївській, Одеській та Херсонській. UHBDP фінансується Міністерством міжнародних справ Канади, реалізується і співфінансується менонітської Асоціацією Економічного Розвитку (MEDA). Сьогодні UHBDP сприяє розвитку сільського господарства в Україні, створюючи «родючий грунт» для підвищення добробуту малих та середніх виробників плодоовочевої продукції. «Апгрейд» для студентів агрономічних ВНЗ – важлива ланка в цьому ланцюгу роботи. Студенти, адаптовані до реалій ринку, мають більше шансів знайти цікаву і високооплачувану роботу.

UHBDP вже давно і плідно співпрацює з Таврійським державним агротехнологічним університетом.

– Насамперед ми збираємо за «круглим столом» представників професорсько-викладацького складу університету та аграрного бізнесу, обговорюємо проблемні моменти освіти, визначаємо слабкі місця освітніх програм і вносимо зміни в курси лекцій, адаптуючи їх до сучасних реалій і вимог ринку, – розповідає заступник менеджера проекту UHBDP Володимир Терновський. – Проект прагне допомогти студентам набути практичних навичок роботи, показати їм кращі приклади аграрного господарства. Всі студенти, зареєстровані в Проекті, безкоштовно відвідують переробні підприємства, овочесховища, сучасні фермерські господарства. Тут майбутні фахівці можуть побачити те, про що не пишуть у підручниках. Після таких екскурсій вони починають переосмислювати отримані у ВНЗ знання, по-іншому ставитися до предметів, які вивчають.

UHBDP намагається підтягти рівень знань і викладачів. Не секрет, що багато хто з них відмінно розбираються у визначеннях, але потребують порад при роботі в полі. Щоб виправити ситуацію, Проект знайомить викладачів з діяльністю передових підприємств агроіндустрії. Поїздки – завжди поштовх для розвитку: після відвідування фермерських господарств у викладачів народжуються цікаві ідеї, обговорення яких триває вже в стінах університету.

Український проект бізнес-розвитку плодоовочівництва будує мости між випускниками та роботодавцями. У 2016 році Проект запустив нову програму – «Інтернатура», яка одразу зацікавила студентів. Майбутні аграрії отримали можливість не тільки пройти стажування у великих сільськогосподарських компаніях, а й знайти тут постійне місце роботи. За умовами тристороннього договору, який укладається між студентом, університетом і UHBDP, інтерн працює близько півроку в передовому господарстві і отримує стипендію від Проекту.

У грудні 2016 року група студентів Таврійського державного агротехнологічного університету почала працювати в крупній компанії Запорізької області. Запрошуюча сторона зацікавлена ​​в тому, щоб прийняти на роботу студентів, які показали себе з найкращого боку, продовжувати виховувати з них фахівців. Всі стажери забезпечені харчуванням та житлом. Такий підхід сприяє підготовці кваліфікованих кадрів, які мають розвивати сільське господарство України.

– Досвід програми будемо вважати успішним, якщо студенти після стажування залишаться працювати в компанії, – зазначає Володимир Терновський.

Сучасній молоді властива рабська психологія. Рідко почуєш: «Закінчу університет – створю свій бізнес». В Україні звикли працювати на когось, так простіше: не потрібно приймати рішення і нести за них відповідальність. Ізраїльське агентство з міжнародного розвитку МАШАВ, що є партнером UHBDP, навчає викладачів агрономічних вишів основам бізнесу. Ці знання викладачі впроваджують в освітні програми, щоб передати їх студентам.

Три викладачі Таврійського державного агротехнологічного університету, прослухавши курс з підприємництва в Ізраїлі, спільно з колегами розробили курс бізнес-школи. Оголосили конкурс, на 25 місць – було 40 бажаючих. У бізнес-школі викладають працівники податкової інспекції, реєстраційної служби, підприємці. «Податківці» розповідають, як відкрити свою справу, надають повний алгоритм дій майбутнього бізнесмена, застерігають від можливих помилок. Інформацію про реєстрацію справи студенти отримують від представників реєстраційної служби. Головні вчителі – успішні бізнесмени, які діляться своїми історіями перемог, досвідом подолання перешкод. Після закінчення бізнес-школи студенти не тільки розуміють, що таке підприємництво, а й морально готові почати свою справу.

Оригінальні конкурси, підготовлені за участю UHBDP, допомагають звернути увагу студентів на ділові дрібниці, що впливають на рівень успішності бізнесу. Конкурс «Краща упаковка овочів» переконав студентів, що покупці вибирають товар очима. Протягом декількох тижнів майбутні аграрії вивчали ринок упаковки, розробляли свої макети, інноваційні рішення.

Журі, а в нього увійшли представники бізнесу, оцінило привабливість і реальність впровадження запропонованих упаковок. Переможці конкурсу в якості нагороди отримали сертифікат на навчання на популярних бізнес-курсах в Києві за фінансової підтримки Українського проекту бізнес-розвитку плодоовочівництва.

– Проект відкриває нові грані знань, які змінюють ставлення до майбутньої професії. Тепер я розумію, що можу зробити більше, можу бути корисною для виробництва. Проект допомагає проявити себе в якості фахівця. Конкурс «Краща упаковка овочів» став для мене поштовхом, надихнув на навчання і змусив по-іншому подивитися на різні речі, – розповідає студентка 4-го курсу факультету економіки та бізнесу Таврійського державного агротехнологічного університету Вікторія Агамірова, яка стала переможцем конкурсу і в якості заохочення отримала планшет.

UHBDP сприяє проведенню наукових досліджень в аграрних ВНЗ. Так, в Мелітополі стартувало дослідження «Скорочення терміну вирощування саджанців черешні з 3 до 2 років». Український проект бізнес-розвитку плодоовочівництва профінансував придбання і забезпечення роботи системи крапельного зрошення, комерційне підприємство надало саджанці черешні, а університет – свої уми, наукові ресурси. Загальна вартість проекту – 50 тис. грн.

UHBDP має свою базу знань, яку науково-викладацький склад агрономічних вишів використовує під час написання підручників, наукових публікацій, книг. Оскільки державного фінансування на видання наукової літератури немає, Проект допомагає публікувати ці праці. Так, збірник творчих робіт по харчових технологіях і маркетингу цікавий і представникам агроіндустрії, це означає, що студенти йдуть в правильному напрямку, а думка про важливість їх роботи надихає молодих фахівців на самоосвіту.

Одна справа, студент читає про дослідження в підручниках, а зовсім інше – проводить їх сам. Проект допомагає застосувати на практиці отримані знання. Наприклад, студенти беруть зразки ґрунту з домашнього городу і води, яка використовується для її поливу, і в університеті під керівництвом викладача вивчають склад зразків, визначають, чи сумісні вони. Результат роботи – рекомендації студента батькам про те, що краще вирощувати на цій землі, якими речовинами удобрювати для отримання високих врожаїв.

Студенти, які співпрацюють з UHBDP, на відміну від багатьох фермерів вже знають, що замикатися на вирощуванні культур борщового набору – нераціонально. Куди вигідніше займатися нішевими культурами, які в дефіциті на овочевому ринку України. Таврійська «Аграрка» в 2016 році вперше проводила експеримент з вирощування батату, або солодкої картоплі. Цей овоч набирає популярність у всьому світі. Солодкуватий на смак, низькокалорійний овоч, запечений або фрі, закріпився в меню ресторанів і бістро. Його корисні властивості привертають спортсменів, сердечників. Фермерам він сподобається тим, що невибагливий і не боїться колорадського жука. Результати експерименту показали, що батат перспективний овоч: йому підходять кліматичні умови південних областей України, головне, є попит, супермаркети готові купувати партії солодкої картоплі. Єдиний мінус: збір батата вимагає ручної праці. Студентів, які брали участь в експерименті, цей факт не злякав, деякі з них збираються вже в наступному сезоні вирощувати солодкий картопля на своїх полях.

– Фермери, підприємці, яких ми залучаємо до участі в програмах проекту, вчаться разом зі студентами. Перші розуміють, що студенти – це свіжа хвиля, яка може привнести в господарство щось нове, інноваційне, прогресивне. Завдяки цьому розумінню і була запущена програма «Інтернатура», – каже Володимир Терновський. – Великі плодоовочеві компанії півдня України готові брати на роботу випускників, які співпрацюють з UHBDP, щоб почерпнути нові знання, якими володіють студенти, і застосувати їх в плодоовочевому виробництві.

За інформацією UHBDP

2017.01.23_1

2017.01.23_2