Протягом 3-5 березня викладачі кафедри фінансів, банківської справи та страхування Наталія Радченко та Наталія Рубцова прийняли участь у програмі Інтенсив «Як навчитися вчити» від освітньої організації LITOSVITA.

Лекції були присвячені наступним питанням:

1. Підготовка до лекційного заняття. Уміння викладача працювати з тематичними блоками заявленої теми та останніми новинами галузі. Розважальний контент, який можна використати для будь-якого навчального заняття. Як утримувати увагу аудиторії впродовж кількох годин. Відповіді на питання аудиторії. Як виходити з ситуації, коли припускаєшся помилки чи не знаєш відповіді на питання.

2. Проведення практичного заняття чи семінару. Вправи на розвиток креативності, які допоможуть провести практичне заняття. Індивідуальний фідбек під час навчання. Форма навчання «тренінг».

3. Власний стиль викладання і як його сформувати. Підготовка ефективної презентації: як над нею працювати і які слайди стануть вам у нагоді. Soft skills викладача і як їх прокачувати.

З учасниками програми Інтенсив «Як навчитися вчити» працювала лекторка Світлана Привалова викладачка, кандидатка наук із соціальних комунікацій, програмна директорка LITOSVITA, експертка УКФ.

Також, були запрошені й спікери:

• Юрій Гайдученко фіналіст національної премії Global Teacher Prize Ukraine 2018, вчитель-новатор Microsoft та викладач української мови та літератури «Новопечерської школи»;
• Андрій Юричко журналіст, кандидат філологічних наук, доцент Київського національного університету імені Тараса Шевченка;
• Павло Бачинський співзасновник та SoftSkills-тренер «Майстерні втілення змін «ЯБКО», тренер-консультант Українського інституту Позитивної психотерапії та менеджменту, викладач курсу «Основи управління командами та проектами в ІТ» у LITS;
• Роман Горбик старший викладач в університеті Седертерн (Стокгольм), постдок в університеті Умео, стипендіат програми Вісбю.

Світлана Привалова значну увагу приділила основним критеріям успіху лектора. Це репутаційна вартість, медійність, володіння матеріалом, актуальна робоча інформація та зовнішній вигляд.

Основні рекомендації Світлани щодо організації лекційних та практичних занять полягають в наступному:

  •  обов’язково сторітельте у прикладах («Сторітелінг для очей, вух і серця» Марк Лівін);
  • жартуйте і віддячиться Вам сторицею;
  • використовуйте на лекції риторичні питання відповідно до правил наближення інтересів;
  • ловіть студентів на емоційні гачки (Колесо емоцій американського психолога Роберта Плутчика);
  • працюйте в різних програмах – Zoom, Google meet, Tilda, Canva, Prezi, Kahoot;
  • використовуйте під час лекції інтерактивні вправи;
  • обов’язковий Фітбек;
  • практичні завдання повинні бути частиною проекту, прив’язаного до реальних завдань;
  • додайте локалізацію до своєї історії;
  • використовуйте руханки, якщо дозволяє простір;
  • працюйте на практичних заняттях разом!

Павло Бачинський підготував цікаву інформацію на тему «SoftSkills для роботи та життя». Зробив аналіз ТОП-10 навичок 2025 року, які розподілив на 4 типи: вирішення проблем, самоврядування, робота з людьми, технології та розвиток. Спікер визначив основні складові «Ефективної комунікації», серед яких відзначив як найважливіший Work-Life balance – баланс між роботою та особистим життям. Значну увагу приділив техніці «Вікно Джохарі», яка дозволяє людині краще зрозуміти відношення до себе та взаємовідносини з оточуючими.

Юрій Гайдученко наголошував на тому, що контент лекційних, практичних занять, методичних рекомендацій повинен обов’язково відображати «сучасне життя», а завдання, які виконують учні та студенти, повинні тренувати конкретні навички.

Спікер рекомендував під час занять використовувати графічні органайзери, шаблони, блок-схеми, ментальні карти тощо. Підтримує командний метод проведення практичних занять.

На «роботі в групах» також робив акцент й Андрій Юричко. Але, від вважає, що цей метод буде більш ефективним за умов постійного «тусування» груп. Рекомендував проводити Фітбек після закінчення повного курсу, а не кожної окремої теми. Вважає асоціативне мислення основним під час викладання.

Роман Горбик наголосив на тому, що сучасна аудиторія має певні проблеми з концентрацією уваги, тому під час лекцій, кожні 20 хвилин необхідно робити паузу для інтерактиву, відео тощо. На думку Романа, важливо не навантажувати студента інформацією, а сформувати критичне мислення, творчий підхід, самостійність у прийнятті рішень. «Фішками» Романа Горбика є неформальний стиль спілкування; розмова як у повсякденному житті; гумор; сторітейл та залучення у навчальний процес смартфонів.

Це, дійсно, був Інтенсив – за 6 годин значний обсяг корисної, актуальної, цікавої інформації практичного спрямування, яка обов’язково сприятиме підвищенню якості освітньої діяльності.

Наталія Радченко, Наталя Рубцова;
кафедра фінансів, банківської справи та страхування