Здобувачі вищої освіти, що навчаються на спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» мають можливість значно підвищити рівень практичної підготовки завдяки дуальній формі навчання.

Дуальна форма здобуття освіти передбачає поєднання здобувачами теоретичної підготовки в закладах освіти з практичною – на робочих місцях задля набуття відповідної професійної кваліфікації. Впровадження дуальної освіти розширює й можливості співпраці між закладами освіти та роботодавцями. Останні можуть брати участь у розробці робочих та індивідуальних навчальних планів і оцінювати результати кожного здобувача. Це дає можливість планувати освітній процес, максимально враховуючи потреби сучасного ринку праці та вимоги роботодавців.

Днями відбулось чергове засідання кафедри фінансів, банківської справи та страхування з приводу атестації здобувачів дуальної форми навчання.

Протягом 2020-2021 навчального року студенти спеціальності 072 Фінанси, банківська справа та страхування навчалися за дуальною формою на таких підприємствах, установах та організаціях:

1. ВСП «Мелітопольський фаховий коледж імені Дмитра Моторного» – 1 студент.
2. ТОВ «Форвард Пресс» м. Мелітополь – 1 студент.
3. ФГ «Дамас» с. Шевченко, Якимівський р-н, Запорізької області – 1 студент.
4. АТ «УкрСиббанк» м. Мелітополь – 1 студент.
5. АТ КБ «Приватбанк», м. Дніпро – 1 студент.
6. ПТ «Ломбард перший» ТОВ «Мікрофінанс і компанія» м. Мелітополь – 1 студент.
7. КУ Агенція розвитку Мелітополя – 2 студента.

Найвищий рівень практичної підготовки отримали студенти, які навчалися за дуальною формою в банківських установах та КУ Агенція розвитку Мелітополя.

У АТ КБ «Приватбанк» та АТ «УкрСиббанк» студенти виконувала наступні види робіт:

  •  залучення депозитів у національній та іноземній валюті;
  •  відкриття платіжних та кредитних карток;
  •  залучення клієнтів для отримання цільових виплат;
  •  навчання клієнтів використовувати online-banking;
  •  залучення клієнтів на страхові продукти;
  •  оформлення кредитної заявки;
  •  підписання договорів.

Виконання вище зазначених видів робіт сприяє формуванню у студентів наступних вмінь та результатів навчання:

  • застосовувати спеціалізовані інформаційні системи, сучасні фінансові технології та програмні продукти;
  • використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у фінансовій сфері діяльності;
  • застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати;
  • демонструвати базові навички креативного та критичного мислення у дослідженнях та професійному спілкуванні;
  • виконувати функціональні обов’язки в групі, пропонувати обґрунтовані фінансові рішення.

Крім того, студенти розвивають навички soft skills – здатність навчатися та постійно підвищувати свій загальнокультурний та професійний рівень, самостійно освоювати нові методи роботи, розвивати набуті знання щодо комплексного бачення сучасних проблем економіки та банківської системи.

На дуальній формі навчання студенти формують такі загальні компетентності як здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; здатність спілкуватися з представниками інших професій груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності); здатність застосовувати знання законодавства у сфері регулювання фінансового ринку.

Навчання на дуальній формі, саме в банківських установах, сприяє й формуванню фахових компетентностей майбутнього фахівця таких як: здатність застосовувати сучасне інформаційне та програмне забезпечення для отримання та обробки даних у сфері банківської діяльності; здатність визначати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення.

У КУ Агенція розвитку Мелітополя студенти займають посади стажерів з проектного менеджменту. До обов’язків стажерів належить:

– аналіз м. Мелітополь з боку розвитку інфраструктури;
– пізнання історії міста;
– розробка проектів та планування бюджету по проекту.

Під час виконання завдань на посаді стажера з проектного менеджменту, студенти формують як загальні так і фахові компетентності майбутнього спеціаліста з фінансів, банківської справи та страхування. Серед загальних компетентностей можна відзначити здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; здатність бути критичним і самокритичним; здатність працювати у команді; здатність спілкуватися з представниками інших професій груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності); здатність працювати автономно; здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні; здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку тощо.

Серед фахових компетентностей, які формуються під час дуального навчання, найбільш важливими, на наш погляд є здатність здійснювати ефективні комунікації; здатність визначати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення; здатність підтримувати належний рівень знань та постійно підвищувати свою професійну підготовку.

Серед переваг дуальної форми навчання на спеціальності 072 Фінанси, банківська справа та страхування, безумовно, найважливішими є:

  •  можливість студента розвивати практичні навички на більш високому рівні, у порівнянні з аудиторними практичними заняттями;
  •  можливість спілкуватись не тільки з викладачами університету, а й роботодавцями та колегами на підприємствах, з якими укладено договори дуального навчання. Саме цей факт дозволяє розвивати навички ефективних комунікацій, роботи в команді, навички soft skills, тим самим швидше долати комунікативні бар’єри, що на сьогодні є вкрай актуальним під час працевлаштування та роботи в колективі;
  •  після отримання диплому, у більшості випадків, студенти залишаються працювати на підприємствах, установах та організаціях, з якими укладені угоди про дуальне навчання.

Здобувачі вищої освіти, що навчаються на дуальній формі на гідному рівні представили результати атестації; підготували змістовні доповіді; висловили свої побажання та пропозиції щодо поліпшення процесу навчання на дуальній формі.

Колектив кафедри фінансів, банківської справи та страхування продовжує роботу над створенням та розвитком мережі роботодавців-партнерів, залучених до дуальної форми навчання та активної співпраці під час підготовки фахівців за ОПП «Фінанси, банківська справа та страхування».

Наталія Радченко,
к.е.н., доцент кафедри фінансів, банківської справи та страхування