2стаднийТридцять першого жовтня в Запорізькому національному університеті відбулася зустріч заступника Міністра освіти і науки Єгора Стадного з представниками закладів вищої освіти і закладів фахової передвищої освіти. На зустрічі були присутні представники Запорізького національного університету, Запорізького державного медичного університету, Мелітопольського державного педагогічного університету та інших ЗВО. Таврійський державний агротехнологічний університет ім. Дмитра Моторного на зустрічі представляв перший проректор Скляр Олександр Григорович.

Головна мета цієї зустрічі – відповісти на всі запитання, які хвилюють сьогодні освітян. Усі присутні на зустрічі скористалися можливістю поставити свої питання Єгору Андрійовичу. Також спікер відповів на запитання, які напередодні зустрічі всі охочі надали йому в онлайн-режимі.

У вступному слові Єгор Андрійович підкреслив, що на сьогодні в центрі уваги команди МОН України – викладачі. Адже якщо конкурентноспроможні сучасні викладачі будуть працювати в університеті, то це стане запорукою того, що до такого закладу вищої освіти приходитимуть вчитися й студенти. Заступник міністра підкреслив, що Міністерство відтепер робитиме основний акцент не на кількості студентів, як на основному показнику діяльності ЗВО, а на якості навчання. Саме із цим пов’язане запровадження т.з. «формульного фінансування», у якому при розрахунку бюджету для закладів вищої освіти враховуватиметься низка індикаторів і показників. У 2020 році, за його словами, 80% фінансування розраховуватиметься, виходячи з бюджету попереднього року, а от 20% – у відповідності до низки показників. Зокрема, йтиметься про контингент студентів, показник міжнародних рейтингів, у яких згадуватимуться заклади освіти, регіональний показник, кількість грошей, який університет може отримати за виконання грантових проєктів і наукових замовлень, розмір університету й показники цитованості наукових праць його викладачів.

Уже цей вступ викликав запитання в присутніх в аудиторії, на які вони отримали вичерпні відповіді. При цьому доповідач наголосив, що впровадження реформи буде поступовим, але неминучим, а 80%, які розраховуватимуться із врахуванням минулорічного бюджету, стане запорукою стабільності для ЗВО, а реформа спрямована, насамперед, на їхній розвиток.

Крім того, учасників зустрічі цікавив світовий досвід впровадження акредитації освітніх програм, які здійснюватиме Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Сам Єгор Андрійович оцінив цей досвід, як позитивний, він зазначив, що така модель акредитації впроваджена в багатьох європейських країнах.

Він наголосив, що зацікавленість в природничих і технічних науках потрібно виховувати ще в середній школі, так само, як і підвищити рівень їх викладання в школі. Це, своєю чергою, сприятиме популярності відповідних спеціальностей серед вступників до закладів вищої освіти. Також важливим на сьогодні є питання підвищення престижу професії вчителя, зокрема призначення їм гідної платні, яка б спонукала б молодь обирати педагогічні спеціальності.

Йшлося також про можливість для закладів вищої освіти вийти з-під дії «тарифної сітки» при розрахунку заробітної плати працівникам, яка б визначалася колективним договором, надання їм автономності й статусу неприбуткових небюджетних організацій.

Також Єгор Стадний пообіцяв, що в 2020 році МОН України вийде на нові умови ліцензування – освітніх рівнів, а не спеціальностей. Він особливо наголосив у відповідь на запитання, як планується поліпшувати фінансування наукових досліджень природничої галузі, що на сьогодні Міністерство виступає з пропозицією щодо збільшення державного фінансування науки. Крім того, до послуг науковців – грантове фінансування, фонд Президента України, фонд розвитку закладів вищої освіти тощо.

На його думку, питання припинення від’їзду вступників за кордон і здобуття вищої освіти в інших країнах напряму пов’язано з питанням поліпшення добробуту в нашій країні. Крім того, під час зустрічі обговорили потребу в можливому розширенні переліку міжнародних наукометричних баз даних, входження до яких сприяє індексації статей вітчизняних науковців, різні форми викладання такого предмета, як фізичне виховання, в закладах освіти, необхідність складати єдиний вступний іспит з іноземної мови при вступі до магістратури, питання працевлаштування випускників ЗВО тощо.

Насамкінець зустрічі ректор ЗНУ Микола Фролов від імені всіх присутніх подякував Єгору Стадному за цікаву й відверту розмову. Він попросив дозволу зробити кілька ремарок до виступу шановного гостя. Зокрема, Микола Олександрович відзначив, що заклади вищої освіти в регіонах виконують не лише освітні й наукові завдання, але й на них покладені важливі соціальні функції: ЗВО зміцнюють області, надають робочі місця великій кількості працездатних осіб тощо. Він попросив, щоб в Міністерстві зважали на цю обставину під час ухвалення рішень. Також ректор ЗНУ запропонував провести в Україні серйозну дискусію, аби визначитись із тим, що таке автономія закладів вищої освіти. Єгор Андрійович цілком підтримав цю ідею, зазначивши, що, на його думку, при наданні автономності університетам потрібно водночас надати їм статус неприбуткових організацій. Також Микола Фролов зазначив, що  необхідно спростити правила прийому до закладів вищої

Єгор Стадний висловив сподівання, що зустріч була важливою й корисною для всіх її учасників. Він пообіцяв у майбутньому знову завітати до ЗНУ й провести чергову розмову з освітянами, адже в період реформ велике значення має інформаційний складник, плідний діалог з представниками вищої освіти. Він також подякував усім учасникам зустрічі.

Білоцька О.М.

Відділ інформації та аналітики ЦІТІС

За матеріалами сайту ЗНУ