Особливості історичної ситуації в контексті соціальних трансформацій України характеризуються переходом до нових цивілізованих відносин, що змінили зміст та спрямованість освітніх процесів. У цих умовах вирішення проблеми модернізації системи освіти в залежності з потребами сьогодення набувають особливу актуальність. При цьому стратегічним завданням є вирішення проблем доступності та якості освіти, які набувають глобального характеру в масштабах держави.

Начальником Науково-методичного центру, доц. Наталією Болтянською було проведено науково-методичний семінар «Запровадження змішаного навчання в освітній процес ТДАТУ», на якому піднімались питання можливостей і напрямів цієї форми навчання в університеті.

«Змішане навчання» це поєднання офлайн – (або особисто, «на місці») та онлайн-навчання у різних пропорціях. На перший погляд, основна відмінність змішаного навчання від звичайної системи – активне використання технологій, щоб знайти матеріал і отримати нові знання. Так, технології стають повноцінною частиною освітнього процесу. Проте в доповіді наголошено було на тім, що це поєднання різних підходів, способів подачі матеріалу, видів роботи. Наприклад, частина інформації розподіляється на групову роботу, частина – на самостійне вивчення. Це не залежить від того, відбувається це в аудиторії чи дистанційно.

Роль викладача в системі змішаного навчання відрізняється від звичайної трьома речами. Перша – викладач може працювати зі здобувачами вищої освіти у маленьких групах та збільшувати вплив на них. Друга – поки здобувачі вищої освіти не з викладачем, вони продовжують навчатися через спеціальні застосунки. Третя – здобувачі вищої освіти можуть проходити тестування онлайн та отримувати миттєвий зворотний зв’язок від викладача”.

Було підкреслено, що за змішаного навчання відмінною також є роль викладачів. Тут вони – фасилітатори освітнього процесу. Тобто, люди, які організовують колективне обговорення так, щоб усі здобувачі вищої освіти були максимально залучені, а проблеми вирішувалися швидко й ефективно. Відтак, основна мета викладачів — не оцінити учнів на екзамені, а активно взаємодіяти з ними, відстежувати прогрес та допомагати у разі потреби. Так викладачі перестають бути просто спостерігачами і займають роль менторів.

Робота семінару була конструктивною і плідною: було визначено можливості і основні напрями впровадження змішаної форми навчання в освітній процес університету.

Наталія Болтянська, начальник НМЦ