НАУКОВО-ТЕХНІЧНИЙ ПРОГРЕС І ПРОГНОЗУВАННЯ РОЗВИТКУ МАШИН ТА АПАРАТІВ (М1)

Спеціальність:
133 Галузеве машинобудування
СВО:
Магістр
Курс:
1
Провідний викладач:
Тітова Олена Анатоліївна

Метою навчальної дисципліни є надання майбутнім фахівцям галузевого машинобудування методик та інструментів, які забезпечать їх здатність формулювати і вирішувати завдання з прогнозування розвитку машин та апаратів переробних та харчових виробництв, підтримуючи високий рівень необхідних показників на стадіях проєктування, виробництва та експлуатації.
Завданнями дисципліни є:
– вивчення основних напрямів розвитку науково-технічного прогресу в області розробки конструкцій машин та апаратів харчових виробництв;
– ознайомлення із загальними відомостями про науково-технічний прогрес в переробній галузі агропромислового комплексу;
– визначення основних показників технічного рівня машин та обладнання;
– оволодіння методами оцінки технічного рівня та якості машин і обладнання;
– вивчення основ системного підходу при обґрунтуванні рішень щодо оцінювання технічного рівня і конкурентоспроможності машин та апаратів;
– вивчення вихідних понять прогностики та способів прогнозування;
– оволодіння методологією прогнозування.
Об’єктом навчальної дисципліни є науково-технічний прогрес у галузі машинобудування.
Предметом вивчення дисципліни є технічні засоби та методи з прогнозування розвитку машин та апаратів переробних та харчових виробництв, які застосовуються при визначенні якісних показників обладнання переробної галузі.
Результати навчання (з урахуванням soft skills)
Інтегральна компетентність
Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми галузевого машинобудування, що передбачають дослідження та/або здійснення інновацій та характеризуються невизначеністю умов та вимог.
Загальні компетентності:
ЗК2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК4. 3датність бути критичним і самокритичним.
ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
ЗК8. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
ЗК9. Здатність працювати в команді.
Спеціальні (фахові) компетентності
ФК1. Здатність створювати, удосконалювати та застосовувати кількісні математичні, наукові й технічні методи та комп’ютерні програмні засоби, застосовувати системний підхід для розв’язування інженерних задач галузевого машинобудування, зокрема, в умовах технічної невизначеності.
ФК2. Критичне осмислення передових для галузевого машинобудування наукових фактів, концепцій, теорій, принципів та здатність їх застосовувати для розв’язання складних задач галузевого машинобудування і забезпечення сталого розвитку.
ФКЗ. Здатність створювати нові техніку і технології в галузі механічної інженерії.
ФК4. Усвідомлення перспективних завдань сучасного виробництва, спрямованих на задоволення потреб споживачів, володіння тенденціями інноваційного розвитку технологій галузі.
ФК5. Здатність розробляти і реалізовувати плани й проєкти у сфері галузевого машинобудування та дотичних видів діяльності, здійснювати відповідну підприємницьку діяльність.
Програмні результати навчання:
РН1. Знання і розуміння засад технологічних, фундаментальних та інженерних наук, що лежать в основі галузевого машинобудування відповідної галузі.
РН2. Знання та розуміння механіки і машинобудування та перспектив їхнього розвитку.
РН5. Аналізувати інженерні об’єкти, процеси та методи.
Soft skills:
– комунікативні навички: професійне усне та письмове спілкування (зокрема із застосуванням інформаційних технологій); презентування ідеї, ведення діалогу і дискусії, аргументоване доведення власної позиції, ефективна комунікація в команді.
– публічного виступ: підготовка та проведення презентацій, нарад, зокрема у форматі відео-конференції та змішаному форматі.
– тайм-менеджмент: управління власним часом та часом виконання проєктів.
– гнучкість і адаптивність: здатність швидко оцінювати ситуацію та обирати найефективнішу тактику, уміння уникати конфліктні ситуації.
– якості системного лідера: уміння приймати рішення, брати на себе відповідальність, ризикувати, навчати і мотивувати членів команди, бути прикладом, визнавати помилки, оцінювати результати інших, заохочувати.
– особисті якості: творчість, критичне мислення, доброчесність, визнання особливостей інших.
Міждисциплінарні зв’язки з урахуванням структурно-логічної схеми ОПП «Галузеве машинобудування». Курс «Науково-технічний прогрес і прогнозування розвитку машин та апаратів» пов’язаний з циклом дисциплінами професійної підготовки магістра «Проєктування технологічних систем» та «Інноваційні технології та обладнання галузі», ґрунтується на раніше отриманих студентами знаннях та практичних навичках інноваційної професійної діяльності.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

ОСНОВНА

1. Закон України «Про інноваційну діяльність»: (офіц. текст: за станом на 21 листопада 2006 р.) / Верховна Рада України. К. : Парламентське вид-во, 2006. 24 с.
2. Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні : [закон України : від 16 січня 2003 р. №433/03-ВР] // Відомості Верховної Ради України. 2003. №13. С. 21.
3. Давлєтбаєва Н.Б. Теоретичні засади інноваційного розвитку підприємств харчової промисловості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: економічні науки. 2015. Випуск 10. Частина 2. С. 77- 80.
4. Берник І. М., Новгородська Н. В., Соломон А. М., Овсієнко С. М., Бондар М. М. Інноваційні технології харчових виробництв: монографія. Вінниця: Видавець ФОП Кушнір Ю. В., 2022. 300 с.
5. Основи розрахунку та конструювання обладнання переробних і харчових виробництв: підручник / ТДАТУ: за ред. Самойчука К.О. К : ПрофКнига, 2020. 428с.
6. Грабченко А.І., Федорович В.О., Гаращенко Я.М. Методи наукових досліджень: Навч. посібник. Х.: НТУ “ХПІ”, 2009. 142 с.
7. Техніко-економічне обґрунтування інженерних рішень на СТО та АТП : Навчальний посібник / укладачі : Гевко І.Б., Ляшук О.Л., Луциків І.В., Плекан У.М., Клендій В.М. Тернопіль : Вид-во ТНТУ імені Івана Пулюя, 2021. 276 с.
8. Войтюк В.Д., Дев’ятко О.С., Денисенко М.І., Рубльов В.І. Інноваційні інженерні технології К.: ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс», 2020.

ДОДАТКОВА

9. Дискіна А.А., Богаченко Я.В. Напрями стимулювання інноваційного розвитку підприємств харчової промисловості в Україні. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. Вип.10. С. 582-585.
10. Новікова Н.В., Ряполова І.О. Проблеми впровадження інновації у харчовій промисловості. Технологія легкої і харчової промисловості. Вісник ХНТУ. 2020. № 1(72). Ч. 1. С. 117-122.
11. Сімахіна Г. О., Науменко Н. В. Здобутки і перспективи впровадження інновацій у харчовій промисловості України. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2021. № 5 (Червень). С. 109 – 115.
12. Сімахіна Г. О., Науменко Н. В. Інновації у харчових технологіях. Товари і ринки. 2015. №1. С. 189-201.
13. Процеси і апарати. Механічні та гідромеханічні процеси: Підручник / В. С. Бойко, К. О. Самойчук, В. Г. Тарасенко, В. О. Верхоланцева, Н. О. Паляничка, Є. В. Михайлов,О. О. Червоткіна. Київ : ПрофКнига, 2021. 468 с.
14. Науково-випробувальні дослідження сільськогосподарської техніки і технологій: розвиток і диверсифікація (колектив авторів)/ за ред. В. Кравчука; Міністерство аграрної політики та продовольства України; УкрНДІПВТ ім. Л. Погорілого. Дослідницьке, 2018. 240 с.
15. Надикто В.Т., Кюрчев В.М., Кувачов В.П. Використання техніки в АПК: підручник. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. 268 с.
16. Тітова О. А., Панченко А. І., Волошина А. А. Методологічні засади проєктування гідроприводу мехатронних систем сільськогосподарської техніки : навчальний посібник. Мелітополь : Видавничо-поліграфічний центр «Люкс», 2019. 179 с.

ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ

Законодавчі акти
Закон України «Про наукову і науково-технічну експертизу». URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/51/95-%D0%B2%D1%80#Text
Закон України «Про спеціальний режим інвестиційної та інноваційної діяльності технологічних парків». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/991-14#Text
Стандарти
ДСТУ ISO 9001. Системи управління якістю. Вимоги.
ДСТУ ISO 9004 Системи управління якістю. Настанови щодо поліпшення діяльності.
ДСТУ 1.5:2015 Національна стандартизація Правила розроблення, викладання та оформлення національних нормативних документів.
ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) Національний стандарт України Системи управління якістю Вимоги
ДСТУ – Н 1.3: Технічні умови України. Настанови щодо розробляння

  1. Освітній портал ТДАТУ http://op.tsatu.edu.ua/login/index.php
  2. Наукова бібліотека ТДАТУ, методичні матеріали та електронні ресурси кафедри ОПХВ імені професора Ф.Ю. Ялпачика http://www.tsatu.edu.ua/ophv/.
  3. Сайт кафедри ОПХВ імені професора Ф.Ю. Ялпачика http://www.tsatu.edu.ua/ophv/
  4. Internet ресурси.

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «НАУКОВО-ТЕХНІЧНИЙ ПРОГРЕС І ПРОГНОЗУВАННЯ РОЗВИТКУ МАШИН ТА АПАРАТІВ» для здобувачів ступеня вищої освіти «Магістр» зі спеціальності 133 «Галузеве машинобудування» за ОПП «Галузеве машинобудування» (на основі ОС «Бакалавр»)

СИЛАБУС з навчальної дисципліни «НАУКОВО-ТЕХНІЧНИЙ ПРОГРЕС І ПРОГНОЗУВАННЯ РОЗВИТКУ МАШИН ТА АПАРАТІВ ХАРЧОВИХ ВИРОБНИЦТВ»