IMG_1296Сьогодення потребує від фахівця вміння розв’язувати складні проблеми, критично ставитися до обставин, порівнювати альтернативні точки зору, приймати зважені рішення, постійно саморозвиватися та самовдосконалюватися. Як відзначають багато дослідників, здатність критично мислити є навичкою, яку треба формувати і розвивати у процесі навчання.

27 лютого в рамках роботи Вищої школи педагогічної майстерності було проведено семінар на тему «Критично мислити – навички ХХІ століття». Перед слухачами ВШПМ виступила завідувачка кафедри «Вища математика і фізика», доктор педагогічних наук Наталя Сосницька.

Під час проведення семінару було акцентовано увагу на тім, що проблема розвитку критичного мислення для вітчизняної освіти є актуальною через те, що у тоталітарному суспільстві, в якому ще до недавнього була Україна, ця проблема, як відомо, не ставилася перед освітою, фактично нав’язувалося догматичне мислення. А реальний стан сучасної вищої освіти свідчить про певний дисбаланс у розвитку пізнавальних процесів серед здобувачів вищої освіти. Досить активно формуються та розвиваються механізми пам’яті, а мислення та уява залишаються не досить навантаженими у навчальній діяльності. Завдання сучасної освіти вищої школи полягає не тільки в тому, щоб дати відповідні професійні знання, а в умовах переходу до інформаційного суспільства підготувати фахівця, який глибоко знає і розуміє свою роль у суспільстві, вміє творчо використовувати здобутті знання на практиці, критично оцінює досягнуте. Тому великого значення набуває підвищення ефективності навчання й якості знань, формування життєвої та професійної компетентності сучасної молоді, засобами інноваційних технологій і активних методів навчання, до яких належить і технологія розвитку критичного мислення.

Доповідач детально зупинилась на завданнях технології розвитку критичного мислення, етапах її розвитку, методах і прийомах за допомогою яких можна інтенсифікувати процес розвитку мислення здобувачів вищої освіти, вироблення уміння знаходити рішення у тій чи тій проблемній ситуації

Наталя Сосницька обґрунтувала вимоги щодо організації навчання з застосуванням технології розвитку критичного мислення і виокремила ознаки, за допомогою яких можна визнати людину, що критично мислить.

Практичний досвід свідчить, що здобувачі вищої освіти, до яких застосувалася дана технологія, мають більш глибокі і стійкі знання, вони оволоділи прийомами роботи з інформацією й активно використовують їх у самостійній роботі, тобто реально самонавчаються. Вони найчастіше стають переможцями предметних олімпіад, активно беруть участь у наукових дослідженнях і наукових заходах, стають активними учасниками студентського самоврядування. Навички критичного мислення дають змогу не потонути в інформаційній лавині, не піддатися маніпуляціям, допомагають приймати зважені рішення та відстоювати їх. Критичне мислення допомагає в пошуку нових шляхів вирішення проблем.

Наталія Болтянська, начальник НМЦ