Заклади вищої освіти України вже накопичили певний досвід дистанційного навчання (ДН) через глобальну пандемію COVID-19 та попередні періоди обмежень у навчальній діяльності, спричинених грипом.

На даний час найбільш популярною і широко використовуваною платформою для дистанційного навчання є Moodle, хоча навчальні заклади також використовують продукти Microsoft Office та інші доступні сервіси дистанційного навчання, які обслуговують навчальні заклади. Найбільш критичною проблемою у впровадженні дистанційного навчання в рамках існуючої освітньої системи є технічна інфраструктура та ноу-хау у забезпеченні відеоконференцій через низьку якість запису.

Виходячи з прогнозів дослідників щодо подальших наслідків COVID-19 для всіх сфер суспільства, очікуються можливі широкі систематичні обмеження щодо регулярних занять (включаючи сферу освіти). Таким чином, існує очевидна потреба у підтримці університетів-партнерів Проєкту USAID «Економічна підтримка Східної України» (Проєкт USAID).

Міністерство освіти і науки (МОН) України заявило про намір замінити позашкільну освіту дистанційним та включити дистанційне навчання, як інтегративний компонент навчального процесу для всіх рівнів освіти. Крім того, МОН вже прийняло рішення дотримуватись змішаного підходу до навчання і навіть охарактеризувало відповідні методичні рекомендації у червні 2020 року. Також є план переходу на онлайн-навчання для університетів, підкресливши змішане навчання для навчальної програми на осінь 2020 року.

Варто зазначити, що все ще не існує офіційної підтримки вдосконалення технічної інфраструктури для дистанційного навчання університетів. Як результат, університети залишаються наодинці, для забезпечення належного середовища для діяльності з дистанційного навчання, включаючи намагання забезпечити якісні інструменти для запису, мовлення та передачі навчального контенту, які могли б бути надані студентам у вигляді відео лекцій чи відео-семінарів та інші курси дистанційного навчання.

Проєкт USAID планує підтримати п’ять університетів-партнерів серед яких і Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного (ТДАТУ) таким же чином, оснастивши дві лабораторії відео- та ІТ-обладнанням, а також забезпечивши чотири індивідуальні комплекти обладнання для викладачів, які використовували б за встановленим графіком роботи для кожного університету.

Це допоможе створити відповідне і якісніше середовище для дистанційного навчання на базі університетів та забезпечить одночасну роботу зі студентами принаймні шести професорів одночасно. Це також забезпечить оптимізацію навчальних процесів та їх своєчасне виконання; покращити кількісні та якісні результати (кількість навчальних матеріалів для дистанційного навчання, оновлений навчальний план, якісні результати навчання тощо); покращити підтримку викладачів у реальному часі зі студентами через відповідні канали зворотного зв’язку; та забезпечити більш широкий спектр освітніх послуг для ширшої цільової групи представників на основі принципів інклюзивного та навчання протягом усього життя.

11 серпня  відбулось обговорення Грантової угоди щодо підтримання дистанційного навчання представниками Таврійського державного агротехнологічного університету імені Дмитра Моторного і Проекту USAID «Економічна підтримка Східної України». Від ТДАТУ в обговоренні взяли участь проректор з науково-педагогічної роботи, к.т.н., доцент Олександр Ломейко, начальник Науково-методичного центру, к.т.н., доцент Наталя Болтянська та керівник Центру інформаційних технологій і систем Ігор Маніта.

Від Проєкту USAID «DAI Global LLC» взяли участь в обговоренні Senior Workforce Development Manager Snizhana Leu, Workforce Development Manager Volodymyr Ternovsky, Gender and Vulnerable Populations Inclusion Specialist Krystyna Shostyr, M&E Officer Oleksandr Tertyshnyk, M&E Officer Anton Aloshyn, Grant Officer Anton Stukalo. Грантову угоду від ТДАТУ підписав ректор, д.т.н., професор, член-кореспондент НААН України Володимир Кюрчев.

Наталя Болтянська,
доцент кафедри ТСС АПК