З 6 по 10 грудня 2021 року відбулись семінари «Академічна доброчесність: інтерпретація даних опитування заради якісних змін», які були організовані відділом моніторингу якості освітньої діяльності університету в рамках проєкту «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти» (Academic Integrity and Quality Initiative – Academic IQ) (Academic Integrity and Quality Initiative – Academic IQ).

Тиждень семінарів, які проводились для кожного факультету окремо, було присвячено інтерпретації даних, що були отримані в результаті опитування здобувачів вищої освіти та викладачів з 1 грудня 2020 року до 12 лютого 2021 р. щодо стану академічної доброчесності в освітній діяльності ТДАТУ. Відповіли на питання анкет 1234 студента денної форми навчання, що склало 46% від можливої кількості за цією формою навчання, та 226 викладачів – 80%, відповідно.

До співробітників факультетів університету з вступним словом звернувся проректор з науково-педагогічної роботи, доцент Олександр Ломейко. Він зазначив, що до участі у проєкті «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти», який реалізується Американськими Радами з міжнародної освіти у 2020-2022 рр., було відібрано 60 університетів, серед яких і Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного. Беруть участь у заходах від нашого університету проректор з науково-педагогічної роботи Олександр Ломейко, начальник Науково-методичного центру Наталія Болтянська та завідувачка відділу моніторингу якості освітньої діяльності Радміла Скляр.

Олександр Петрович наголосив на важливості дотримання здобувачами вищої освіти та працівниками університету принципів академічної доброчесності, як важливого фактору успішності у сучасному світі. На ній базується довіра колег, роботодавців, замовників освітніх і наукових послуг, спонсорів, грантодавців, інших партнерів, необхідна для належного ресурсного забезпечення якісної вищої освіти і наукових досліджень.

Він представив доповідачку семінару завідувачку відділу моніторингу якості освітньої діяльності, доцента Радмілу Скляр. На початку своєї доповіді, пані Радміла, акцентувала увагу на меті даного зібрання – це розглядання основних вимог існуючого законодавства та нормативних документів університету та на тому, що за результатами пройденого в минулому році опитування необхідно буде виокремити проблемні моменти та на базі отриманих даних створити модель щодо покращення забезпечення академічної доброчесності та якості вищої освіти у ТДАТУ.

Відповідно до п. 8 ч. 2 ст. 16 Закону України «Про вищу освіту», «система внутрішнього забезпечення якості вищої освіти має забезпечувати «дотримання академічної доброчесності працівниками закладів вищої освіти та здобувачами вищої освіти». З урахування вимог існуючого законодавства в університеті розроблені та затверджені наступні нормативні документи: Положення про систему внутрішнього забезпечення якості вищої освіти, Кодекс честі, Антикорупційна програма, Положення про систему запобігання та виявлення академічного плагіату, якими повинні керуватися у своїй освітній та професійній діяльності всі учасники освітнього процесу.

Кодекс честі встановлює загальні моральні принципи та правила етичної поведінки осіб, що працюють і навчаються в університеті, та якими вони мають керуватись у своїй діяльності. Документ в цьому році було оновлено з урахування думок як науково-педагогічних працівників, так і здобувачів вищої освіти після проведеного опитування щодо норм етичної поведінки учасників освітнього процесу.

Для визначення напрямів для покращення саме тих аспектів освітнього процесу, які потребують додаткової уваги та ресурсів для вдосконалення системи академічної доброчесності та якості освіти, відділом МЯОД було використано матрицю «Світлофор». Цей інструментарій було надано в рамках проєкту «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти» для розроблення плану дій заради якісних змін, які і були висвітлені доповідачкою наприкінці семінару.

Наталія Болтянська,
начальник Науково-методичного центру ТДАТУ